Hyundai Veracruz, dupé 10 ani

Un fel de a spune. Eu am rabla de 5 ani trecuți de curând și a fost pusă în circulație de proprietarul anterior acum 8 ani. Dar data fabricației este cândva la final de 2009, mașina așteptând in stocul Hyundai România de prin 2010 până când a fost vândută.

Multicel. Drept care unele piese, după vremea asta au uzura kilometrilor , nu prea mulți, doar ce am sărit de 130,000 ne dați înapoi încă, dar altele piese au inerent uzura timpului trecut , pentru că rulate sau nu , tablele ruginesc.

M-am uitat pe subt rabletă la ultima revizie și nu mi-a plăcut neapărat ce am văzut, cred că am nevoie de ceva tratament antirugină, că mai vreau să țin rabla asta macar 3-4 ani de aci încolo.

În fine, în general, nimic critic, dar chestii pe care le vreau întreținute mai bine.

Cu excepția unor suporți de radiator care mai au un an și crapă cred și pe care mă chinui să îi găsesc și să îi comand – mașină coreeană și rară, plm.

Ăștia sunt din tablă moartă și că urmare a unor carențe de design cu privire la scut, pentrec mai multicel timp umezi , când e cazul.

***

Acum 2 ani, la revizia de 100 și un pic mii km, domnii de la reprezentanța Hyundai ( DAB ) mi-au spus că ar trebui să schimb discurile de frână că par să fie fisurate . Nu am văzut unde și cică pe interior. Cum nu am văzut nimic și cam costă ( 1000 de lei două bucăți ), nu le-am schimbat atunci.

Am observat, în timp, că la frânare bruscă la viteze mari, gen > 100km/h, tremura volanul. Anul ăsta am decis să le schimb, întrucât s-au uzat câțiva mm, bazandu-mă pe ce au zis ăia de la reprezentanță.

De uzate sunt uzate, dar nu de km sau lucru, că nu prea pun eu frână, ci de vreme. Nu sunt sparte, în fond trebuia să le mai rulez măcar un an, de dus, mai duceau minim 40,000 km. Pe interior, crestele de ventilație sunt roase de rugină, dacă tragi cu șurubelnița se rup bucăți din ele pe adâncime de 1-2cm. Presupun că genul ăsta de uzură le-a dezechilibrat ușor , de tremură volanul la frânare la viteză mare.

Aia e.

Ceva ceva s-a întâmplat acolo, că plăcuțele de frână nu erau tocite decât în măsură de 65-70% , dar erau sparte. La ambele roți.

Acestea fiind zise, din alte puncte de vedere tableta se ține bine, nu consumă ulei, nu bate, nu troncăne și îmi place. Până acuma, e mașina mea preferată.

5 Replies to “Hyundai Veracruz, dupé 10 ani”

  1. niste chesti:
    1. discurile nu bat pentru ca se dezechilibreaza in timp, ci din cauza unui fenomen putin inteles: ai cutie automata, soto stai cu piciorul pe frana cand opresti; evident opresti dupa o franare, discurile si placutele sunt fierbinti, are loc un transfer de material de frictiune pe disc, ai cativa microni in plus; franarile ulterioare “apasa” cu precadere pe zona aia a discului, incalzind-o si mai tare, rinse and repeat, pana cand discul are “bolfa” – evident exagerez, dar aia simti tu in pedala; plus ca din cauza incalzirii neuniforme, dupa un timp discul chiar dezvolta bataie axiala, sau fulaj, cum ii zic mesterii. Poti sa te uiti pe disc, la un moment dat gasesti “amprenta” placutei de frana unde se transfera material. Solutia e sa nu mai tii frana la semafor, dar ai automata, si n-ai de ales, ca nu pui in neutru la fiecare oprire, futi cutia. Alta solutie incercata cu oarecare succes de mine a fost ca opresc un pic mai la distanta de semafor/masina anterioara si las infim masina sa inainteze, ca sa nu tin placutele lipite. Stii militia, oricum eu am patit cu multe discuri, schimbate de noi, centrate perfect cu comparator and shit, dupa 5k de km bat. Si discuri ATE sau Brembo, nu gunoaie chinezesti.

    2. Placutele tale nu-s crapate, santul ala pe mijloc e indicator de uzura, ca la anvelope, numa ca invers. Cat mai ai santul ala, placuta mai merge. E usor de vazut cu placuta montata in etrier, nu mai tot masori grosimi cu roata demontata. Daca te uiti atent vezi ca nu merge chiar pana la suportul metalic, mai ramane 1-2 mm de material de frictiune, aia e siguranta ta. Dispare santul, programezi inlocuirea, dar mai merge un 10k km daca nu esti taran. Urmele alea de surubelnita is de la mesteri.

    3. Asa, ochiometric, discul ala e varza de uzat, abstractie facand de rugina, aia e neinteresanta. Umarul de uzura pare asa de 1-1.5mm minim, pe ambele fete cam 3, ceea ce e cam maxim la majoritatea discurilor. Nu se vede indicatorul de grosime minima de la rugina, dar alea nu mai erau discuri, cu sau fara rugina trebuiau schimbate.

  2. Poti sa te uiti pe disc, la un moment dat gasesti “amprenta” placutei de frana unde se transfera material.

    Posibil, are sens , dar ochiometric eu nu am văzut amprentele alea, că m-am gândit la asta. Pe de altă parte eu stau cu piciorul pe frana și la manuale. Și nici nu schimb asta pentru discuri.

    Stii militia, oricum eu am patit cu multe discuri, schimbate de noi, centrate perfect cu comparator and shit, dupa 5k de km bat. Si discuri ATE sau Brembo, nu gunoaie chinezesti.

    Știu tehnica aia , dar mi se pare amuzant. Asta e cel puțin dubios, să fuți discuri in 5k km – dacă nu cumva ai talpa grea sau vorbești de condiții de raliu. Că așa fusei azi la un prieten ai m-am uitat la ambele lui mașini , un Audi A6 și un BMW X5 și în mai puțin de 100km are uzură pe discuri cam cât aveam eu după 130k . Bine el nu are și rugină, că sunt mașinile mai noi, dar zic așa.

    Placutele tale nu-s crapate, santul ala pe mijloc e indicator de uzura, ca la anvelope, numa ca invers.

    Ia fă și tu un zoom, vezi că merge cu pinch pe telefon , că nu de șanțurile alea vorbesc .lipsesc bucăți din ele și au bușituri. Iar alea din poză sunt alea mai bune.

    Asa, ochiometric, discul ala e varza de uzat, abstractie facand de rugina, aia e neinteresanta. Umarul de uzura pare asa de 1-1.5mm minim, pe ambele fete cam 3

    Da, cca 1.3 – 1.5 mm pe fiecare fată erau uzate , dar mai mergeau minim 1 mm că mai aveau carne destulă :).
    Sunt discuri duble și fiecare fată mai are cam 1.2 cm de fier. Nu aveau încă dungi pe ele ( șanțuri) sau cel puțin nu vizibile și nu se simt la mână .
    Ăla de la service a zis că dacă erau de la o mașină mai comună le voia el, că le monta SH la altul care vine cu ele tocite “de tot” :)).

  3. Zice dar face niste exagerari si trateaza superficial masina, zici ca e platit de cineva care vinde SH-uri din astea, sau doar a vazut-o pe strada si a citit pe forumuri despre ea.

    Foarte multe probleme electrice marunte si cea mai tragica poate fi alternatorul.

    Cea mai tragica poate fi aerul conditionat, inca nu s-a rezolvat din august FMM, la reprezentanta, unde probabil am sa merg pana la urma costa circa 2200 EUR ( masina mai face undeva la 6-7000 eur, poate mai mult acum, ca s-au scumpit iar rablelele), unde probabil o sa merg pana la urma, cand vine primavara.
    O alta problema marunta care poate deveni tragica a fost inchizatoarea de portbagaj. Nu pretul e important, ci ca daca o cumparam de noua asteptam de la 40 de zile IN SUS pentru piesa. SI orice piesa din asta marunta, daca nu o gasesti la dezmembrari, cam ai belit-o.

    Zice bine la partea cu cutia. Asa mi-au zis aia de la reprezentanta, ca e sigilata si uleiul e pe viata. I-am pus sa schimbe uleiul in cutie la 90,000. Daca mai tin rabla am sa-l cer din nou schimbat in 2023, inainte de 200k km.
    Apoi.

    Esti la doar 150 de kg distanta de un Audi Q7 deci poti spune ca e o masina destul de sigura in caz de accident.

    1. Nu din cauza masei e o masina sigura ci ca a fost proiectata asa ( 5 stele NCAP). A fost proiectata asa pentru normele din 2009. In 2021, lipsesc niste chestii, lipseau si atunci iar altii de la clasa premium le aveau.
    2. E tabla si structura care sunt gandite din material de cazan din ala bun care o fac oarecum rezistenta. Si pragurile exterioare.

    Dar intre un ix55 si un ML 280 cdi nu vad diferente.

    Iar asta e oarecum o exagerare, sa nu ii spunem enormitate.
    Hai sa le scriu eu , plusuri de la ML – ca ma uit dupa unul in UK.
    -Acceleration Skid Control (ASR) and Four – Wheel Electronic Traction System (4 ETS)
    -Downhill Speed Regulation (DSR) with Switch
    -Tyre Pressure Loss Warning System
    -Front Seats – Full Electric Adjustment, Backrest, Height and Longitude
    La Hyundai poti avea full electric doar pentru sofer, din ce stiu. POATE ma insel aici.
    -Rezervor mai mare la ML, 95l vs 78.
    Suspensiile sunt incomparabile, chiar si la suspensiile normale, fara perne de aer Mercedes e mult superior Hyundai. Suspensia masinii astia e de pe Hyundai Sonata. Nu a fost gandita pentru un SUV si are probleme ca atare.
    ESP-ul la Veracruz e bun ca e acolo si functioneaza cat de cat, dar nu e suficient de bun si nu te poti baza pe el, gen sa mergi la limita.

    -Sistemul media de la Hyundai e un gunoi. L-a inlocuit proprietarul anterior cu un alt gunoi cu android si eu cu un alt gunoi un pic mai bun cu android, ambele fiind oricum mai bune decat originalul cu care vine masina.

    Altfel, mie imi place FOARTE MULT rabla, sunt oarecum atasat de ea ca de un caine ca m-a scos de cateva ori din cacaturi in care am intrat singur, dar astea sunt aspecte subiective.

  4. O alta problema marunta care poate deveni tragica a fost inchizatoarea de portbagaj. Nu pretul e important, ci ca daca o cumparam de noua asteptam de la 40 de zile IN SUS pentru piesa.

    Chestia asta e la majoritatea masinilor produse in Asia. Pentru anumite piese astepti luni de zile. La 40 de zile esti pe partea pozitiva a problemei. Am zis ca nu mai imi iau nici o astiatica, dar recunosc ma tenteaza un Hyundai Santa Fe sau un Kia Sorento.

    Iar asta e oarecum o exagerare, sa nu ii spunem enormitate.
    Hai sa le scriu eu , plusuri de la ML – ca ma uit dupa unul in UK.

    Corect. Vorbim de suspensii net superioare, de izolare fonica mult mai buna, etc. Comfortul este incomparabil intre un mercedes/bmw si skoda/hyundai. Cu toate astea eu prefer skoda, pentru ca masina e ok. mentenanta este ieftina si fara probleme. Nu am avut niciodata casco, masina pot sa o arunc si sa imi iau imediat alta. astia cu masini scumpe se uita la orice zgarietura si merg pentru orice problema in service. Doar ai cheltuit o multime de bani si ai pretentii. In loc sa conduci masina, te conduce ea. No, thanks.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.