I3ftin3ală $i zgârcenie pe stil vechi

In rablele din România am băgat bani am schimbat chestii, le-am ținut ganță. În asta din UK numai ce trebuie. Chiar și așa, după 2 ani desfășurătorul îmi arată un cost total, rablă , plus maintenanță de vreo 3900 de lire. 4000, că tocmai cumpărai 2 cauciucuri.

Scump, scump. Dacă pun și asigurări și taxa de drum – sunt 5900 de lire. Nu știu exact cât am dat pe o amendă. Chiar și așa aici schimb doar ce e musai nevoie.

Data trecută mi s-a arătat la MOT ( ITP) un avertisment, care este că aveam motorul murdar de ulei. Inițial m-am gândit că e pentru că pun handicapații ăștia prea mult ulei la schimb. Chiar pun peste maxim.

Pe urmă am observat că nu cred că e asta. Anul ăsta am dus-o la service că să șteargă uleiul de acolo și să schimbe uleiul, filtrul și filtrul de motorina + refil la consumabile că cică e în pachet. Atât. Nu să repare, nu să nimic, că nu mă interesează cât timp rabla merge, dar să arate și motorul ăla frumos la MOT.

Ăia că nu, că ei vor să investigheze, să le mai dau 80 de lire pe două ore de verificări că pula mea – hai mă, luați, că e frig să o spăl eu.

După aia că e o garnitură de deasupra supapelor care trebuie înlocuită și că a fost montat simeringul de la distribuție prost și dă pe lângă câte un pic. Și că manopera e la fel ca la schimbatul distribuției și că ar fi OK să schimb și cureaua + pompa de apă, dacă tot fac ei munca. Fără astea , treaba făcea vreo 280 de euro cu totul ( ei credeau că s-a întâlnit hoțu cu prostul, le-am dat 80, să-i entuziasmez, să se apuce de treabă și să curețe pe acolo) și aproape 500 cu tot cu distribuție, pe care am schimbat-o acum 2 ani și 12,000 mile. Ce-aveț’ bă, căcat în capul ăla? Păi voi vreți să luați toți banii mei munciți până la prânz? Lasă așa că merge așa, că dacă o vând iau 1500-1700 ( în varianta optimistă, dacă prind un fraier) pe ea.

Hai, ITP-ul și-aduceți-o acas’, păi asta nu e mașina preferată să bag în ea pisti 500 de euro pe an. La MOT anu’ ăsta s-au mai arătat 2 avertismente pe cauciucuri din spate, unul uzat și unul futut și un pivot care bate, l-am simțit și eu.

P-ăla o să-l schimb, dar nu acu, la vară, taică! Cauciucrurile în schimb nu merg cu ele zdrențe, că nu mă joc, știu eu pe unii de la ASDA, magazinul sărakilor, de unde am luat două super premium cele mai ieftine din China, M+S acum 1 an și jumătate la numai 80 de lire și montate.

Acuma? Acuma aveau și discount! 74.5 FTW. 400 de lei cu montaj, cum ar veni și gata, fac și eu 4 cauciucuri la fel pe căruță.

Deci rămân cu un cost de circa 2400 lire / 2 ani ( excluzand asigurare și taxă), devalorizarea și maintenanța mașinii. 200 lire/ lună. Atât eu o să o țin cam 2.5 ani – la toamnă mă uit să scap de ea , probabil cu aceleași costuri, hai să se mai adune 100-200 pe ceva MOT și scăpat de un advisory ca să iau bănet mai pizdet la vânzare. Deci mă uit undeva la cost spre 150 lire/ lună,

La leasing, singura oferta sub 150/luna dar mai vine cu un avans d-o mie e Toyota Aygo, pentru rable automate.

Dacă vreau să-mi schimb singur vitezele sunt ceva mai multe opțiuni, dar astea-s fără maintenanță – adică tot pe banii mei să schimb uleiuri și cauciucuri.

Dacă adaug maintenanță în leasing, nu mai e nimic sub 150 lire/ lună. Cam nimic în care să încapă 5 persoane sub 200 de lire pe lună. Să vedem – poate iau ceva pe firmă, la o adică, că decât să plătesc taxe la stat, mai bine plătesc servicii de LO , dar să vedem dacă pot justifica costurile, legal vorbind.

În veață tre’ să știi să te tragi pe cur.

11 Replies to “I3ftin3ală $i zgârcenie pe stil vechi”

  1. Singurul care merită cât de cât ar fi cross land ul.
    În rest, no way. Toate sunt mici și Neîncăpătoare

    Eventual mai crești un pic suma și iei ceva mai mare. Eventual noul Logan cu cvt. Pare un Best buy

  2. Noua vs. 3 ani vechime? Ai calculat deprecierea?

    Opel are 2 modele, COMBO CARGO si VIVARO, ambele au optiune de minivan pt. pasageri, cutie automata si camera marsarier.

    Nu fac reclama la Opel, doar m-am plimbat in una si mi-a placut.

  3. Nu inteleg ce spui. Am zis leasing operational (LO), ma doare in pula de depreciere, eu calculez costul rablei in cel mai simpli termeni – sa o detin si sa o inchiriez. In ambele situatii e un cost lunar. Daca ajung la un cost lunar comparabil pe LO, am sa folosesc asta .
    Altfel eu, defel, nu cumpar masini noi. Daca as cumpara una as tine-o 20 de ani sa se balanseze depreciera si ma plictisex mai repede de ele, asa ca nu vreau sa suport deprecierea.
    Eu apreciez Opel, tata are 2 :), doar conduc una – da’ pula mea, nici chiar Combo Cargo si Vivaro

  4. Da vezi, depinde, ca daca ii credeai pe cuvant si le dadeai 500 la service, se mai strica calculul asta. Si daca adaugai vizite anterioare/ulterioare la service tot a cate 500, se strica rau de tot. :))

  5. Nu era de cuvant, pot sa vad si eu cand picura ulei din motor. Ideea era ca nu 500 de lire erau problema, chiar deloc. Si ii dadeam , in ideea in care refaceam distributia si ma mai uitam la minim 60,000 de lire de uzura la rabla – adica, mai dau 500 ma mai uit la 5 ani minim. Nu, nu inseamna 500/ 60, ca in restul anilor vor aparea alte consumabile, o placuta de frana, alte cauciucuri, ca merg ca pulea prin toate bordurile, suspensii etc. Dar motivul e ca nu vad viitorul rablei cu mine in niciun scenariu.

    La rabla din Romania cred ca platesc minim 500 de lire pe fiecare an maintenanta. Iar pretul ei a fost vreo 15,000 de euro si se tot devalorizeaza, nu cred ca mai iau juma’ de bani, daca o vand maine. 6 ani. Si nu e o problema. Pe aia o vreau 🙂 .

    Pe de alta parte, pusesem acum o mie de ani o intrebare cu cat ar plati omu’ pe rabla lui si am ramas un pic mirat sa vad ca oamenii, majoritatea au platit pe o rabla mai mult de banii lor pe 6 luni si tot mai mult de jumatate cred ca e OK sa platesti pe o rabla venitul pe 6 luni, unii chiar venitul pe 1 an sau mai mult.
    Eu ma scarpin in cap la treaba asta, ca stiu sigur ca conduc doua rable mult sub nivelul veniturilor mele ( din perspectiva pe care o are lumea in general, nu din perspectiva mea), adica pula mea, nu zic ce masina ar trebui sa imi cumpar cu banii castigati in 6 luni, dar oricum, una noua si nu Logan.

  6. Nu stiu pe cine ai intrebat tu acolo, cat de mic au salariul sau cat de mare egoul. :))

    Dar ideea e ca daca nu te pricepi macar vag la masini, e bine sa iei o masina mai scumpa, in ideea in care daca iti zic aia sa schimbi placutele de frana, sa nu dai din umeri si sa intri in urmatorul pom. Adica sa cerni nitel ce te sfatuiesc in service si sa poti baga minimul necesar.

    Nu stiu daca regula de 6 luni, dar macar sa nu coste masina cat casa.:))

  7. Scumpe serviceuri nu esti destul de calic… cauta mosi cu mici garaje, pe mine m au rezolvat fara sa ma jupoaie, mi au inspirat respect ca erau tot timpul murdari de ulei pe maini cand am fost sa vb. Pt MOT m a trimis la un unit/depozit oarecum obscur, platesc 40£ (in rest 5£ schimbat bateria i am lasat 10£ asa de rusine ca ne cunoastem:)))

  8. Nu sunt deajuns de zgarcit, eu nu merg la service, platesc pe cineva sa ia masina, si s-o aduca cand e gata. Asta imi place in UK, ca gasesc serviciul asta.

  9. Foarte interesant sondajul, am dat și eu pe acolo răspunsuri ca să văd cum merge lumea. Destul de mare oftica pe ăștia cu motoare mari, mai ales că majoritatea respondenților erau cu motoare < 2.000 cmc. Eu, ca fan al masinilor cu motor baban, mi se pare cam ciudat să am o rabla < 10 ani care pe care am dat cam 10.000 E și să plătesc de vreo 20x cât unul care a dat poate 20.000 + pe o dudă cu motor 1.6, dar nouă. Căci ăsta ar fi rolul impozitelor, să taxeze valoarea proprietății, ca și la case, nu cât consumă (utilități, carburant etc.).

    Ah, dacă ai o problemă cu poluarea, inventează o taxă de poluare, un fumărit, o taxă pe numărul de țevi de eșapament, și hai cu toții la cotizat, în funcție de norma trecută pe CIV. Căci euro 6 de pe o hibridă de 15.000 E este acelasi euro 6 de pe un AMG de 6.000 cmc, care-i baiul? Și, culmea, nu o zic fiindcă as avea oftică pe cei cu hibride (sau electrice), căci am avut 2 Prius-uri la viața mea și, dacă nu ar fi fost Romania atât de varză la rețeaua electrică (lipsă stații), eram de 5 ani pe full electrice.

    Dar trebuie dată demagogia la o parte și judecate lucrurile la rece, când încarci oamenii la buzunar, căci în Constituție există un principiu al așezării juste a sarcinilor fiscale (art. 56). Păi nu-i prea normal ca pe unul cu Lexus Gs600h care a dat fo' 60-100.000 E pe ea de nouă să-l taxezi cu bani de țigări în timp ce pe unul cu un cazan de BMW să-i ceri anual valoarea de piață a mașinii sub formă de impozit, determinându-l să și-o pună "pă Bulgariea".

    Ah, ai o problemă cu poluarea, hai cu taxa pe gram de CO2 sau pe km parcurs. Că și hibridele / electricele au anvelope, și ele folosesc uleiuri + antigel etc. Eu mi-am schimbat o baterie de tracțiune la primul Prius (aia de 100 kg de sub banchetă) căci dădea niste erori și sărea în avarie din cauza unor relee bușite și elemenți ieșiți din parametri. Nu cred că ăia au aruncat-o la vecini peste gard, ci au dezmembrat-o și reciclat-o cumva, și încă destul de costisitor (că ai mult acid și metale prin elemenții ăia, comparat cu o baterie de 45-90 Ah.

    Deci treaba cu impozitul e una, cea cu poluarea e alta, și nu ar trebui amestecate.

    Dar și ce ai observat tu, legat de lipsa de corelație între venituri și mașina din dotare, am observat-o și eu. Mie încă mi se pare ok (cam la limită, ce-i drept) și venitul pe 1 an, pentru că evident vei folosi un credit. Dar am văzut frecvent, prea frecvent, venituri pe 2, 3 sau 5 ani băgate în mașini. Iar dacă le sărea o piatră pe parbriz (și trebuia înlocuit) ori dădeau cu o jantă intr-un canal sau numai își tăiau în vreo șină de tramvai anvelopa (cu talon subțire cat felia de salam de Sibiu, se $tie), intrau în criză, că de unde bani? Genul ăla de nechibzuință care a dus la GPL pe Porsche Cayenne sau la oglinzi furate de pe Audiuri, jante de pe BMW-uri și ștergătoare de pe Mercedesuri ș.a.

    Mă rog, e posibil ca treburile astea să dispară în vreo 10-15 ani, căci l-am auzit pe un nene chinez care învârtea niște chinezării corporative la nivel foarte înalt (nu mai știu sursa, dar cred că l-aș putea găsi) care marșa pe ideea că oamenii trebuie să se obișnuiască cu ideea de a renunța la mașini (era o conferință despre A.I.). Pe de o parte, mașina cică stă prea mult parcată și se devalorizează (ce murea ăsta de grija mea, deși cred că își devaloriza lejer vreo 5 Ferrari-uri le acasă), oe de altă parte mașinile conduse de A.I. vkr merge mult mai bine și mai eficient decât cele conduse de oameni. Deci hai să scoatem oamenii din circulație, ca să nu mai avem accidente, iar cand avem nevoie de mașină, să închiriem temporar serviciul. Cam tehno-comunistă treaba, dar cred că la asta se va ajunge.

  10. Căci ăsta ar fi rolul impozitelor, să taxeze valoarea proprietății, ca și la case, nu cât consumă (utilități, carburant etc.).

    Nu, nicidecum, sau doar intr-un stat ce se vrea comunist. Cum adica sa taxeze valoarea proprietatii. Proprietatea aia provine din bani DEJA taxati. Ma opun vehement unui asemenea principiu de taxare.

    Rolul impozitelor e acoperirea serviciilor pe care le ofera statul. Unul ar putea sa argumenteze ca statul ofera protectie, deci percepe taxe proportional cu valoarea, dar statul (roman) nu ofera niciun fel de protectie. Daca iti fura unii casa sau masina, sunt in stare sa te amendeze ca nu ti-ai protejat bunul cum trebuie.

    Prin urmare, rolul impozitului, in cazul masinii, trebuie sa fie cu titlu de reparatie a drumurilor ( locale, ca alea nationale sunt acoperite de rovigneta si taxa de drum din benzina, presupun) parcarilor publice pentru care nu se percep taxe si ceva componenta de poluare, din moment ce nu se percep alte taxe de poluare. Singurul aspect stupid este ca impozitul e calculat la cmc din vremuri in care capacitatea cilindrica era apanajul luxului. Nu se taxeaza gramul de CO2 pe km, nici puterea motorului.

    Fapt amuzant, am platit azi taxa in UK la rabla asta, pe un an. 240 de lire, la motor 1.7 diesel, datorita emisiilor de CO2 relativ mari pentru anul de productie 2011.
    Daca imi cumpar un S-Klasse 2010, 3.0 diesel ( ceea ce probabil o sa si fac), taxa e 330 de lire.
    In Romania voi plati presupun 2300+ de lei la motorul de 3 litri. Adica vreo 420 de lire.

    Mă rog, e posibil ca treburile astea să dispară în vreo 10-15 ani, căci l-am auzit pe un nene chinez care învârtea niște chinezării corporative la nivel foarte înalt (nu mai știu sursa, dar cred că l-aș putea găsi) care marșa pe ideea că oamenii trebuie să se obișnuiască cu ideea de a renunța la mașini (era o conferință despre A.I.).

    Probabil ca nu, sau doar in tari de handicapati. Motivul pentru care oamenii au masini, zic majoritatea, nu aia care cumpara pentru vanitate, e ca nu au optiuni mai bune. Masinile cu AI ofera optiuni mai bune doar in teorie. Daca ar fi mereu pandemie si oameni nu ar trebui sa mearga la lucru si unde au treaba la orele de varf, poate, altfel nu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.