Cel mai scump Sanzdero – îți faci treaba cu el, dar la limită

Cel mai scump că am plătit 85 de euro chirie pentru o zi și 100 de euro garanție: practic, l-am platit pe tot în 2 rate. Că nu era nici nou; modelul vechi cu 35,000 km deja făcuți și niște cauciucuri pe față de nici nu le-am spus fetelor ce îngrijorat sunt, că nici tata nu umbla cu din alea pe vremea când cumpăra cauciucuri SH pentru Dacia lui break din ’89.

Puteam să închiriez mai ieftin de la Cicar. Ce vorbesc eu, și de la Europcar, dar mi-a fost lene, m-am dus la jepcarii din hotel, Canarias și am luat direct la prețul pentru fraieri.

Motivul: unu simplu, greu cu parcarea in Puerto de la Cluj, pă Tenerife. Așa, venea mașina în parcarea hotelului , o lăsam tot acolo când terminam cu ea. Aveau aia de la hotel locuri de parcare cu plată, dar am fost in două zile să întreb și erau pline. Nu, nu era hotelul plin, nici jumătate. Doar parcarea. Așa că am închiriat cea mai scumpă mașină evăr ( din istoria mea), care a fost și cea mai ieftină a lor. Eu le-am cerut una cu cu cutie automată.

Aveau. Hyundai Kona – dar voiau 165 de euro pentru o zi, du-va în pula mea de hoți, mai bine mergeam cu taxiul. Mergeam, că aveam o ofertă de la unii , cu excursii unde voiam eu, dar când i-am sunat nu păreau că au înțeles la ce mă refer, păreau că au înțeles că eu vreau să mă ducă și să mă lase amanet acolo. Plm, au fost de vina spaniola mea și engleza lor. Atâta s-au putut. Așa că lasă.

Tot ce pot să spun de bine despre rablă e că avea aer condiționat .

În rest, numai minusuri. Bine, Tenerife nu mi se pare musai cel mai bun loc pentru a merge cu Sandero, mașină manuală in 5 trepte, cu motor de 0.9 litri ( soția: se aude de zici că e electric ) , insuficient de puternic nici pentru ascutit creioane. Aproape că am carat-o in spinare pe pantele ălora. Ne băga google maps aiurea pe niște drumuri strâmte și în rampă de nu puteai să urci nici pe picioare, chit că asfaltate ca in palmă. Dar nu, nu o luam pe acolo, că nu mă lăsa soția. Îtit dai seama că dacă ne dădeam peste cap cu tinicheaua asta și testam cele două stele NCAP că nu era bine.

Hai să mai zic un plus. Avea “GPS” in sensul că ecran și terminal care accepta Android Auto ( nu știu de Apple car play nimic ) , adică să conectezi tu telefonul tău și merge pe google maps-ul tău și aplicațiile din telefon. O soluție ieftină, dar nu chiar proastă, ca idee. Că dacă ai telefon bun, merge bine, dacă nu, o sugi. Chiar și așa, cele mai multe mașini au un sistem media de căcat, și GPSul, cele mai multe rămân în urmă vremurilor, sau îmbătrânesc pur și simplu și se mișcă ca un cur. Drept care soluția celor de la Dacia nu e deloc rea pentru o rablă ieftină.

Atâta că USB-ul la care legi telefonul la sistemul mașinii îți încarcă tigaia în reluare. Ne fast charging , ne nimic.

Iar acuma am să iau mașina aia la tocat pe bucăți.

Pozitia la volan e cat de cat OK, ai ceva vizibilitate, nu mă plâng. Dar poziția pe scaun e anti-Spa, intri om normal ieși cu spondiloză. Asta daca ai înălțimea mea. Dacă ești așa la 180+ nu știu cum dracului stai acolo. Are un unchi Sandero, iar el e mai pe fizic așa, o să îl întreb cum dracului stă pe scaunul ăla. Că eu presupun că l-aș da maxim in spate și nu ar mai sta nimeni în spatele meu. Altfel, da, au încăput 3 pasageri, din care doi copii, dar nu știu cum au stat.

Portbagajul, surprinzător, e un pic mai mare decât la rabla mea din UK – Meriva. Nu cu mult, dar un pic acolo. Se pricep ăștia de la Dacia la făcut portbagaje. Nu prea ai loc în mașini, dar porcul in bagaj da. Eu am cumpărat Meriva pentru că, în ciuda dimensiunilor mici, in spate se stă binișor. Dar se vede la spațiul de bagaje, care-i redus, nu la absurd, dar la ceva spre minim.

Cutia de viteze e un jeg absolut. Mai proastă decât asta am întâlnit doar la Logan in 2015.

Băi, pe drumurile din Tenerife treapta 4 servește doar daca vrei să te oprești și nu știi cum , sau dacă ești pe pantă în jos și vrei să mori. Sau pe autostrada. Treapta a 5-a doar pe autostradă, pe coborâre, sau dacă ai ajuns cumva prin minune la final de treapta a IVa și nu mai vrei să accelerezi.

La plecarea de pe loc în rampă TREBUIE să folosești și frâna de mână cum te învață la școala de șoferi. Eu am învățat și altfel, din ambreiaj, atâta că la asta nu merge se duce in spate și iese fum din el.

Viteza maximă la care am ajuns pe autostradă era 130km/h pe ceas. Cred că vreo 120km/h real, asta e și limita pe autostrăzile din Tenerife. Nu știu dacă putea mai mult, cred că da, un pic , pe pantă în jos, dar nu am avut curaj.

Frana e acolo ca să fie. În principiu, te poți opri, nu am avut probleme, dar pe modul căruță, dacă anticipezi îndeajuns de lung ce vrei să faci. N-am zis nimic nici de asta, dar cred că dacă trebuia să frânez de urgență, coroborat cu caucioacele cu personalitate ștearsă, cred că mă propteam pe undeva, că nu ai cum. Pedala aia, in teorie, comandă o servo frână, in practică , când stai pe loc,chiar cu motorul pornit, e cam tare bocnă, când mergi e moale, dar când o apeși ai senzația aia de frână de picior pe roțile din față de la căruță; nu știu dacă ați experimentat e ceva ce ii sugerează calului să încetinească / se oprească. Îi sugerează că dacă e nervos sau nu vrea tot merge cu tine suit de tot pe frâna aia . Așa și asta.

Are start/stop. Că asta mai trebuia , să se oprească motorul când vrea el, la semafoare. Nu l-am dezactivat. Am vrut sa vad daca mă enervez până la culme. Nu. A fost OK. Ce mi s-a părut ciudat e că e singură mașină cu tehnologia asta la care pui mașina pe liber, se oprește motorul, cobori din ea pentru că motive, te urci înapoi, apeși ambreiajul și pornește. La celelalte la care am mai incercat, dacă coborai din rablă îți spunea că gata, acuma să ți-o pornești singur.

Direcția e moale și aproximativă, dar te descurci că e mașina mică.

Avea aer condiționat manual, ceea ce e Ok

Acuma am să fac niște comparații.

Rabla mea din UK din 2011, care mai face 2000 de lire, poate, e mai bună pentru că:

Are cutie de viteze automată. Chit că e diesel și-i lentă la plecarea de pe loc, e mai rapida decât Sandero ( totuși motor de 1.7 TDI 105 CP) . Stau mai comod la volan, am senzori de parcare ( asta nu avea nici atât) , se virează mai bine , frânează mai bine. Ajunge ușor la 90Mph -> 140km/h. Are suspensii mai bune și e mai stabila pe șosea. Pasagerii stau mai comod in spate. Are mai mult de 2 stele NCAP.

Rabla lui tata , Opel Astra 2005 , pe care a plătit 2000 de euro în 2019 e mai bună. Are cutie manuala, dar e din alt film. Am mers cu 140km/h pe autostradă în România și nu ai treabă. Are tot 5 trepte , dar mai mergea și un pic mai repede. Frana o simți mai sigură, la plecarea din pantă ambreiajul nu e degeaba. Interiorul, ăla din 2005 da, pare mai de calitate decât la Sandero aproape nou. Minusuri ar fi că nu are GPS. Dar are și tata aer condiționat. Sincer-sincer, știu că vorba e că după 10 ani nu mai ai încredere în mașină – mai bine merg cu aia decât cu Sandero ăsta.

Asta e mai bun, din toate punctele de vedere, doar decât cealaltă rabla a lui tata, Opelul Astra din 1997. Aia da!

BMW-ul lui frate-meu seria 1 din 2005 e mai bun decât asta, chit că consumă ulei. Motorul de 2 litri pe benzină chiar și uzat se pișă pe Sandero la orice oră. Cutia automată e mai rapidă decât a mea de la Meriva și de la Veracruz. Are GPS și aer condiționat automat. La dezavantaje aș trece suspensia prea sport, te controlează la hemoroizi, dar altfel mașina e stabilă, și garda la sol prea mică, dai cu ea in chestii, dacă nu ești atent.

Veracruzul meu se pișă pe tot neamul Dacia, de la Lăstun la Duster.

Prin urmare atunci când vezi romulani care preferă o rablă se 10 – 15 ani unei dacii noi, să știți că e justificat. Pentru că în afară de look ( e ok, nu am ce comenta aici ), un motor ( mașina toată ) nou cu uzură 0 și, eventual , un consum mai mic de combustibil, Dacia nu se poate încă lauda cu nimic.

Nu are siguranță la nivelul siguranței de acum 10 ani , nici daca adaugi uzura , al unei mașini străine medii. Nu are tehnologie mai nouă, nu are comportament mai bun. Pur și simplu nu.

Când ziceam in 2015, că Fordul Mondeo din 2002, căruia îi făceam parastasul atunci era mai bun decât o Dacie Logan nouă, lumea credea că exagerez. Dar încă am aceeași părere. Cu Sandero îți faci treaba. Dar de abia…

6 Replies to “Cel mai scump Sanzdero – îți faci treaba cu el, dar la limită”

  1. Mda..eu am patit si mai fain..
    A avut sotia ceva treaba in Paris pana pe 18 si am zis sa plecam din Bristol acolo si de acolo in Canare..
    Din pacate nu am verificat zborurile Spre Canare..sambata erau doar Malaga..vremea era prognozata cam la fel asa ca ..Malaga sa fie..
    Inchiriat masina de la o companie OK rentals…ajuns in Malaga pe la 0.30 duminica .ghici care era singura companie de inchirieri auto ce era inchisa? O placere sa te plimbi noapte prin parcarile subterane… Normal, dimineata primesc un mesaj ca am pierdut banii pentru ca nu m-am prezentat sa ridic masina. Norocul meu a fost ca am trimis notificari cu 4-5 zile inainte ca am sa ajung tarziu asa ca s-a rezolvat.
    Hai sa inchiriem alta..gasesc alta companie..rezerv un clio..altceva nu aveau..si imi aduc un chevrolet aveo..zic ok, nu e bai.
    Dimineata plecam cu masina…in viata mea nu am condus asa o rabla..daca depaseai 83 km/h tremura de numa…aveam impresia ca ii sar rotile..nu am avut curaj sa ma avant prea departe.

  2. Presupun ca ai nimerit ceva vechitura, ca nu se mai produc de ceva vreme. Altfel Chevy Aveo era un pic-un pic mai socotit decat Loganul, cam ca un Cielo asa.

  3. Dintre astea cu motor mic, cel mai mult din cele care am apucat sa conduc mi-a placut FordFiesta 1.0 EcoBoost cu cutie auto. Pleca cu scarz de pe loc , era misto de dat cerculete pe zapada, si prindeai si 160ish fara sa dardaie ca Dacia. Plus avea altfel de senzitivitate la volan, nu stiu cum sa zic…daca faceai cu el repede stanga-dreapta, facea si masina stanga-dreapta destul de accurate (am evitat sa cad intr-o groapa de lucrau aia pe drum asa :)) ) in schimb la Dacia e cam lalai asa.. tragi de el in functie de cum vezi ca o ia rabla.

    La Loganuri nu prea imi place nimic dar la Duster era interesant ca poti pleca cu a 2a.

    Dacia Spring vazui pe aici prin parcare si desi e tico-like, arata mistocutz asa, pentru oras… Nu stiu cum o fi dinauntru.

  4. Stiu ca pe piata sunt cateva masini in zona de 90CP si 0.9 litri; ce nu prea se spune e ca aia 90CP sunt la 6000 rpm, acolo unde nu merge nimeni, si ca la 2000 rpm sunt doar 30CP sau pe-acolo. Vorba americanului, “there is no replacement for displacement”, am mers cu una din masinile alea de 90CP dar cu motor de 1.5 litri, fara turbo, si e aproape ok, nu total lesinata ca alea cu motor de 0.9, dar m-am obisnuit eu prea tare cu 180CP la 3500 rpm si e greu sa fiu obiectiv. Incerc sa imi aduc aminte de Dacia 1300, aia de 44CP cu carburatorul romanesc, sau de SuperNova cu 75CP (motor de Clio): Dacia 1300 era mai lesinata ca orice masina din zilele noastre, dar parca SuperNova era mai iute ca astea, stiu ca mergeam cu 170km/h pe plat si 180km/h la vale (autostrada spre Sofia), in schimb astea nu prea ajung la asemenea viteze nici cu vant din spate. Oricum normele de poluare mai noi au blegit toate motoarele, nu mai e nici o placere sa conduci masini moderne de cilindree mica.

  5. Nu-s toate la fel. 2015 – Bmax 1 litru 120CP , am mers cu maxim 190km/h – indicatie pe bord – si constant cu 160. Motoarele Ford sunt responsive, chit ca mici, problema e la fiabilitate – nu le poti avea pe toate.

    Dacia Spring vazui pe aici prin parcare si desi e tico-like, arata mistocutz asa, pentru oras… Nu stiu cum o fi dinauntru.

    Nici eu nu stiu cum o fi, dar la 1 stea NCAP am niste idei, probabil se aseamana cu o caruta.

  6. 120CP versus 90CP, viteza maxima e o functie patratica a puterii motorului. B-max e in alta clasa de motorizare si pret, “merele nu e’ prune”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.