Atac la axioma nescrisă a șoferului profesionist

În țara asta dogmatica șoferului profesionist spune clar că nu se poate să cumperi motorină ( combustibil ) pentru uz propriu. ”Iei” din rezervor. Unii ar putea spune că e furt, dar în România folosim verbul ”a lua”. Mi-a trebuit, am luat. Așa merge.

Nu cunosc nici măcar un șofer profesionist care să nu fi băgat vastul la rezervorul mașinii pe care e plătit să o conducă. Nu înseamnă că nu sunt, dar nu-i cunosc eu.

Nu discut aici că-i bine sau rău să furi, prezint obiceiul pământului. Cunosc oameni cărora li s-a spus cu subiect și predicat să nu mai fure combustibil de la mașinile pe care le conduceau, că firma are o altă politică și că vor fi dați afară. Și au spus ”ba”, sau n-au spus nimic și-au continuat să fure, până au fost dați afară, după care au fost reangajați, pentru că pula mea, nu poți folosi criteriu de departajare virtutea asta – gen, o să-l angajez pe ăla care nu fură. Probabil e ciung, iar dacă e ciung nu poate conduce.

Bine, problema ar fi că ”uz propriu” are un sens larg, obiceiul pământului mai este și să furi canistre și bidoane, cât să vinzi.

Băi, eu lucrez în IT, dar până și eu am făcut niște manevre cu combustibil decontat la un moment dat. Nu mă laud, dar asta e situația. Nu era chiar furt, în cazul meu, dar un mic abuz era.

Ce să mai încolo și-ncoace, oamenii o iau ca beneficiu de serviciu, suplimentare de salariu, daca vrei.

Așa și ăștia de la STB. Nu le țin partea, dar îi înțeleg. Sunt supărați că se vede în rapoartele de audit că se fură, iar conducerea e forțată să ia măsuri . Din ălea de reducere de personal și de strângere de șuruburi.

Drept care proteste și grevă. Just, doar că justiția zice că nu, că nu e voie.

Două aspecte:

  1. Pula mea, dacă ai dreptul să protestezi nu prea e OK să vină justiția să zică că n-ai voie să protestezi, decât marți și joi. cu aprobare și pula mea.
  2. Dacă nu toată lumea protestează, că unii n-au obiect, fiind mai greu să furi curent de la troleibuz, sau de la tramvai – e un pic problematic dacă te apuci să le faci ălora bullying pentru a forța solidaritatea, că din sindicat organizația se transformă în cartel.

Iar atunci, strategia directorului care zice că vrea să angajeze șoferi e îndreptățită. Ei zic acolo că șoferii au salarii mari, la 7800 de lei net. N-aș zice că-s așa mari, dar în contextul jobului de șofer RATB și în contextul salariilor șoferilor de transport pasageri din privat, aș zice că e competitiv.

Dar – competitiv la nivelul de sus, experienta, pile, etc.

Textul zice asa:

Potrivit datelor obținute de HotNews.ro, în luna decembrie 2021 salariile plătite de STB șoferilor de autobuz și troleibuz și vatmanilor au fost următoarele:

Un șofer de autobuz a câștigat între 2.694 lei și 7.801 lei net, în funcție de câte ore a lucrat, de sporuri de noapte, de ore suplimentare.

La 2700 de lei poți angaja doar șoferi de autobuz care trăiesc cu motorină și alcool în timpul serviciului, că banii, în București, sunt cam subțiri și, nu numai asta, dar găsesc alte joburi.

Așa că-s curios dacă chiar au bani de șoferi, sau doar fac gargară cu amenințări și pe coadă ajung tot la bușonul rezervorului pentru ajustarea veniturilor.

Problemele sunt de principiu. Principiul este că nu poți reduce cheltuielile cu furturile, dacă furturile completează venituri insuficiente. Pe de o parte. Pe de alta, bineînțeles că de furat motorină fură și șoferul cu salariu 2700 de lei și ăla cu 7800 net, că o dată consacrat acest drept nu ai ce face.

Problema principală, adică aia de principiu e că oricum STB merge pe pierdere pentru că ideea de transport public e faultată. Pe scurt STB n-au bani și vor de la primărie, iar primăria ( Nicușor din portofelul lui) nu mai vrea să le dea ( oarecum motivat – că se fură prea mult).

Că de ce nu au bani? Ca nu încasează.

De ce nu încaseaza? Pai pensionarii merg gratis, elevii merg gratis sau subvenționat, iar cine nu vrea să plătească bilet merge TOT gratis. Iar cine plătește, cât plătește? 1.3 lei pe călătorie. De ce nu plătesc mai mult? Păi dacă mărești prețul toată lumea concluzionează că e prea scump, că condițiile sunt proaste și salariile mici. Oare de ce sunt mici ? 43% impozit spune ceva? Încasările sunt de la bugetul local, iar primăria nu primește sume echitabile din impozitele pe munca cetățenilor și trebuie să-i ia la rost că de ce fură, să strângă șuruburi.

Poți să abrdezi treaba asta în două feluri.

  1. Nesubvenționat. Calculezi prețul transportului, faci costul biletului atât cât trebuie să plătești șoferii corect, angajați din piață, nu pe pile sub promisiunea, că nu e salariul mare dar furi câtă motorină poți ( oricum fură, dar ideea e să fure mai puțin), si eventual daca e subvenționezi doar cheltuieli cu infrastructura, achiziție de autobuze astea . Și eventual le mai tai din taxe sa își permită și cetățenii bilete, sau faci ceva schema cu angajatorii, aka muți costurile pe business, că și așa se trag pe cur să plătească salarii.
  2. Subvenționat. STB raporteaza la primărie ce costuri are, primăria decide cât subvenționează – transparent, să vadă toată lumea ( fără figuri cu ”n-avem bani, e prea mult, etc”), ia măsuri de audit. O să coste mai mult.

8 Replies to “Atac la axioma nescrisă a șoferului profesionist”

  1. Au schimbat deja prețul călătoriei, este 3 lei.
    Iar pentru subvenție – cred că ar trebui gândit ca susținere a categoriilor defavorizate, nu a STB. Par examplu: unchiu-meu, pensionar militar de la 48 de ani, cu pensie de 5000 de lei circulă gratis cu STB. Mama, cu pensie de 1000 de lei, când vine în București plătește biletul de 3 lei.

  2. Ooo, surpriza! Asa da, eu plateam 22,000 de lei ( sau 2.4 , dar oricum peste 2 lei d-acum) ( da, era pana in denominarea din 2005, mult pana atunci) – pentru un bilet orasenesc in Valcea cand eram in liceu. Realizezi ca discutam de maxim 180 de lei pe luna, nu? Stiu ca abonamentul e mai ieftin, dar zic maxim. N-o sa zic ca e putin, pentru ca problema e ca exista salarii foarte mici in Bucuresti, gen minim pe economie, iar acolo te doare un pic. Dar deja de la salariul mediu pe economie, cine se plange , e cacanar, costul asta e oricum subventionat, nu are cum , in termeni reali sa poata costa o calatorie medie atat de putin.

    Stiu ca mai puneam 5000 si cumparam o bere sau ceva. Si evident ca alegeam berea si mergeam pe jos!
    Legat de STB, din ce stiu eu e transport local. Nu ca zic, dar ma intreb de ce ar trebui sa o subventioneze pe mama ta cand vine la Bucuresti? Unde e necesitatea, ea locuind in alta urbe? Inteleg ca trebuie sa te vada pe tine, dar na, pensionarul militar poate trebuie sa ajunga la medic, sau ceva.

  3. Nu au scumpit doar pretul, au schimbat si formatul. Gen inainte plateai 1.3 lei pe calatorie, ceea ce inseamna ca daca schimbam 5 autobuze/tramvaie, plateam 5 bilete.

    Acum e valabil biletul asta de 3 lei o ora jum parca, si schimbi oricate in perioada asta. Mna, ce au mai vazut si ei pe la altii. Deci nu s-au adunat asa bani de la scumpirea asta.

    Numai mie mi se pare suspecta diferenta aia de salarii? Gen intre 2600 si 7800? Pai ce valoare adaugata are soferul ala sa castige de 3 ori mai mult??? Inteleg un spor de vechime, dar chiar de 3 ori parca suna cam mult.

    Pe langa asta vad ca nu e nici o grila de salarizare clara, gen la 5 ani experienta – 3000 lei, la 10 – 4000 lei etc, ca pe vremea comunismului. Ce ma face sa ma intreb pe ce criterii sunt date salariile mari si la cati soferi.

  4. Este o grila de salarizare care are si spor de vechime.
    ——————-
    -spor de noapte – 25%
    -spor de sărbători legale – 100%
    -spor pentru ore suplimentare – 100%-150%
    -spor de vechime – 5%-25%
    -spor de conducere – 16%-18%
    -primă anuală – echivalentul unui salariu
    -primă de Paște, Crăciun – 500 de lei
    -primă de vacanță – 80% din salariu
    -primă pentru nașterea unui copil – 1.850 lei
    -primă pentru șoferi – 3 zile in plus de concediu anual.
    —————
    Primesc sporuri la numarul de curse facute, iar unele trasee sunt mai avantajate decat altele, din punctul asta de vedere.

  5. Ai dreptate, nu m-am gândit că e un serviciu adresat bucureștenilor.
    Însă putem înlocui în exemplul de mai sus cu un angajat cu salariul minim, pentru care este o necesitate să ajungă la locul de muncă.

  6. Acel exemplu este unul valid, pentru el 180 de lei e o suma, din pacate.

    Singura solutie ar fi obligarea angajatorilor sa preia costul abonamentului la transportul in comun pentru angajatii lor. Asta ar veni cu un pic de responsabilizare, ca daca eu angajez 500 de oameni, platesc 90,000 de lei pe luna la STB / primarie pentru STB si-mi ajung oamenii la munca tarziu, transpirati si fara portofele, sau cu portofel la burta, s-ar putea sa fac un pic figuri asa cu avocati, atentie media si tot ce trebuie.

  7. In mod evident problema e ca nu au inca autobuze #tesla, sa puna mana si sa cumpere, ce pula mea facem aici?

    Salvati planeta si STB-ul.

  8. Ei nu cred ca problema e ca fura șoferii prea mult combustibil. Eu cred va banii se sifineazs9 la nivel de autobaze unde se învârt costuri de mentenanță și tot felul de achiziții iar la borcanul ăla cu smântână nu prea are loc pulimea.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.