Câmpeanu și performanța din budă

Declarația lui Câmpeanu e interesantă pentru că îi dă măsura atât ca om, ca politician, cât și ca profesionist în educație.

În primul rând că pute a… fals: “Unii dintre noi am făcut performanță învățând în acele școli.” Înțeleg că se include.

Nu știu la ce școală fără budă a studiat, că cele din CV-ul dumnealui par să aibă WC modern, deci trebuie că au fost unele anterioare , poate școală generală, sau liceu, ale căror performanțe nu au meritat menționate nici în CV.

Lăsând la o parte că performanțele dumnealui sunt disputate, cel puțin la nivel de lucrare de doctorat, sunt curios să știu ce performanță notabilă a făcut dumnealui, sau unii dintre ei la școala cu buda in curte.

Că eu am făcut școala cu buda in curte iar performanța manifestată a fost strict relativ la alți elevi ale aceleiași școli și oarecum in linie cu performanța școlilor de provincie, însă orice realizări am reușit să marchez, așa modeste, gen știam să scriu, să citesc, ceva științe, ceva participări pe la olimpiade ( nimic notabil, n-am fost nici măcar premiant național) acestea s-au petrecut fie după ce m-am mutat la o școală mai acătării ( liceu), fie în ciuda calității învățământului la școlile cu buda in curte și cu concursul părinților mei și a unor puțini profesori care aproape că mă venerau – probabil relativ la performanțele colegilor mei, care nu reușeau să se desprindă de condiția se elevi la o școală de căcat – că nu eram un venerabil absolut sub nicio formă.

Definirea standardelor de performanță e foarte importantă. Dacă performanță înseamnă că ai ajuns ministrul învățământului într-o țară și crezi că aspectele de ordine sanitară nu contează în calitatea educației, poate trebuie să verificăm un pic cum se normează performanța.

Dincolo de asta, ce fel de om ești dacă ți se pare acceptabil ca în secolul ăsta educi și exemplifici la școală că e OK să te caci în curte, nu are legătură cu calitatea educației. Scopul educației este să ne scoată din căcat ca nație, ca specie și ca civilizație, dacă rămânem în căcat e inutil să ne petrecem timpul învățând noțiuni abstracte pe care nu le vom folosi la nimic util nouă.

Nu am prea mare respect pentru prim-ministrul Ciucă. E militar, presupun că se pricepe la domeniul ăla și asta e, în perioada asta dă bine și poate e util să fie un militar prim ministru, că ăștia mai sunt cât de cât cu “siempre fidelis” și mai au inima unde trebuie. Nu știu, sper.

Dincolo de asta, este transparent că omul nu se pricepe la mai nimic din afara spectrului profesional acoperit de dumnealui și na, nu știu dacă e neapărat condamnabil. Probabil că e nefericit faptul că trebuie să fie dumnealui prim-ministru, ghinion.

Dar până și pentru dumnealui a devenit evident că cel puțin din punct de vedere politic declarația lui Câmpeanu e o enormitate. Și nu e vorba de declarație în sine, că judecând-o literal poate e doar o lipsă de înțelegere a cum îți afectează calitatea educației buda în curte, că de fapt nu-i doar vorba de buda aia, etc…

Dar să ai la Ministerul Educației un om cu atâta lipsă de viziune și de apetit pentru progres într-un domeniu care efectiv ne roade viitorul pe măsură ce îl tot ignorăm și ne ștergem la cur cu copiii noștri e mai ghinionist decât să îl ai prim-ministru or Ciucă; că poate omul pe drept cuvânt se așteaptă să fie luminat și ghidat in stabilirea direcțiilor și comunicarea publică vis a vis de ce se întâmplă în educație și efectiv nu are cine.

La un moment dat credeam că indivizii ca mine, care își duc copiii la școli mai bune in Europa sunt invizibili statistic, că nu câștigă toată lumea cât mine și nu sunt toți la fel de preocupați de educație și așa mai departe.

Până am inceput să disting din ce în ce mai mulți. Ne întâlnim în diverse contexte, ba pe avioane , cu copiii în transhumanță, ba în diverse discuții.

Au făcut un recensământ de căcat care incearcă să strângă niște informații cvasi-inutile ( au fost preocupați mai mult de aspecte taxabile ) și cu toți banii cheltuiți nu sunt capabili să înțeleagă niște lucruri simple – lucrând în educație.

Observă că populația scade, că rata șomajului , oricum ai defini-o e mică în România, observă că românii educați nu mai vor să ia joburi de oameni fără educație; adio barmani și chelnerițe cu master, au adus ăștia bangladesheni sa ne servească, s-a terminat cu huzurul și nu înțeleg nimic din asta; anume, de ce pleacă oamenii ăștia deși condițiile se îmbunătățesc în România în timp ce în vest sunt cumva plafonate. De ce pleacă oameni de 40 de ani, care nu mai au ce El Dorado să găsească în alte țări, dar au copii de 15.

Și nu își dă seama că cu strategia asta și viitorii miniștri ai educației tot din budă o sa vină, dacă ăsta veste status quo-ul.

11 Replies to “Câmpeanu și performanța din budă”

  1. Mai, e scos din context ce a zis. Sigur, e vina lui, ca ministru te gandesti la comunicare, la presa, pr etc inainte sa faci asa afirmatii.

    Dar a spus un adevar in ce ma priveste. NU e cea mai mare problema din invatamant.

    Mi se pare ca daca ma pui sa enumar 10 chestii care nu mi-au convenit la invatamant ca fost elev, toaleta in curte, desi acolo, nu e in top 10.

    Aaaa, si eu am facut un liceu cu toaleta in curte – desi ma rog, nu stiu cum figureaza oficial in acte. Cert e ca fiind cladire istorica bla bla bla de la 1800 toamna, baia era in alta aripa si trebuia sa traversezi curtea fie zapada fie ploaie.

    Si da, aveam destui colegi olimpici international. As vrea sa zic ca de la toaleta in curte nu luam eu medalii, dar na, altii vad ca au putut.

    Probabil pt un copil mic de scoala primara e mai greu, nu stiu. Dar desi nu am avut toaleta in curte cand eram mai mica, tin minte ca trebuia sa caram cu noi din clasa sapunul si hartia igienica. Nici pana in ziua de azi nu inteleg de ce nu se puteau lasa la baie. Si asta e iarasi problema imensa – organizarea resurselor deja existente. E barem curata toaleta aia din curte?

    Una din problemele invatamantului mai e rezumata tot in fraza lui – “sa faci performanta”. Tot vede performanta ca pe ceva ce toata lumea doreste si nu isi da seama ca parintii vor o educatie de masa buna, unde copilul sa invete baza in conditii bune si sa fie fericit si multumit. Nu musai hartii cu diplome de la olimpiade.

  2. Mai, e scos din context ce a zis.

    Eu am auzit declarația in contextul in care a spus-o și tot cred că e greșită.

    baia era in alta aripa si trebuia sa traversezi curtea fie zapada fie ploaie.

    Vezi, asta e scos din context. Ai zis baie. Da, nu e ideal să mergi în altă clădire, dar problema școlilor cu buda în curte e că buda aia nu e baie. Faptul că baia e in altă clădire e o problemă de conveniență, dar nu una sanitară de civilizație, asimilabilă educației.

    Nu musai hartii cu diplome de la olimpiade.

    Pai problema e că hârtiile nu înseamnă performanță. Și da, e important să faci performanță. Foarte. Nu știu ce și dacă părinții își doresc explicit asta , dar ăia pe care îi cunosc eu, cam da, tocmai ce am vazut pe Facebook că a mai plecat un vechi amic cu copiii la școală în Suedia. Plm.

    Nici pana in ziua de azi nu inteleg de ce nu se puteau lasa la baie.

    Tot o problemă de civilizație. Din sărăcie și lipsă de educație a elevilor. Care le-ar fi furat, le-ar fi risipit și nu ați mai fi avut , când ați fi avut nevoie.

  3. Eu zic că are dreptate când spune (deși o spune prost) că performanțele școlii nu au legătură cu toaleta (sau lipsa ei), dar în sensul că nu cred că Ministerul Educației se ocupă de infrastructură. E problemă la nivel național lipsa infrastructurii, nu a școlilor luate separat.

    Condițiile în ansamblu din educație sunt altceva, și e normal că fără asta nu vom avea performanță. Din ce am urmărit eu și din discuții legate de facultăți, e o lipsă de vizune și competență la nivel național. Ca o paranteză, ar trebui ca RO să înceapă să prioritizeze învățământul în funcție de nevoi: trebuie doctori, prioritizezi facultățile de medicină; trebuie infrastructură, ingierie și arhitectură și tot așa. Dar asta trebuie să se vadă și în finanțări, pentru că dacă tai finanțarea facultăților de arhitectură pentru că ai prea puțini candidați, nici n-o să atragi mai mulți în viitor, pentru că lumea nu vrea să facă o facultate care dă semne că dispare.

    Școala românească încă nu știe ce vrea să fie, iar olimpiadele în general arată potențialul, nu performanța sistemului de învățământ. În stilul ăsta de promovare suntem cei mai tari, 10 la gimnastică, regi la forbal, medalii la înot, olimpici la matematică, campioni la programare astea, dar în medie nu stăm grozav.

  4. Eu zic că are dreptate când spune (deși o spune prost) că performanțele școlii nu au legătură cu toaleta (sau lipsa ei),

    Cred ca nu intelegeti niste aspecte. Buda aia in curte e un element corelat la restul unitatii de invatamant si unul usor de evaluat, e o indicatie a calitatii si standardelor in unitatea aia de invatamant. Pentru ca in general, in foarte general, nu ai scoli cu cacastori in curte, fara chiuvete, dar dotate cu laboratoare performante si unde predau profesori remarcabili. Si orice eforturi sunt estompate, sau macar contrate de lipsuri . Stiu foarte bine ce spun, ca am simitit asta. Iar daca se face ceva performanta ESTE IN CIUDA CONDITIILOR. Adica scoala aia nu e un mediu propice, dar ai pe unii care se chinuie peste poate si reusesc SI ASA.

    In general scolile cu buda in curte au SI acoperisuri gaurite, absolut pula dotari si nu-s conditii sa poti face nicio performanta acolo. Astea-s vrajeli cu “unii dintre noi au facut”. Unii dintre noi am supt pula si ne-am chinuit intr-un sistem plin de carente, care, pana una alta, acum 25-35 de ani o fi avut vreun sens ca totusi aia era Romania in vremea aia. Acum oamenii si-au facut acasa conditii mai bune, pe privat, chiar si in zonele, satele fara infrastructura – dar la scoala nu se poate, nu e ca si cand platiti taxe 43% din venituri. E buda scumpa. O fi, dar si performantele se coreleaza la aspectele astea, cat de cat asa.

    Dar azi nici macar marota cu “e o problema la nivel national lipsa infrastructurii” nu mai tine. In comuna la mine au tras canalizare pe strada principala acum vreo cativa ani : 4-5, nu mai stiu exact. Scoala a fost modernizata cu bai si chiuvete si sursa de apa din 2008. S-a construit o fosa septica, etc. Si alte modernizari. Acum au un teren de sport misto si conditii cat de cat.

    Nu a fost o problema de “infrastructura”, ca eu care sunt responsabil pentru conditiile din casa mea, cand mi-am renovat casa prin 2014, cred, ca sa pot sa stau pe aici, nu am zis ca e o problema de infrastructura, sa se ocupe altii – mi-am facut alimentare cu apa curenta, incalzire centralizata, baie conform normelor din secolul asta/ ala trecut in tarile civilizate.

    Afirmatia pe care o face ministrul ala e dismisiva : nu va mai uitati la bai, ca nu e problema acolo. De fapt, el stie ca alea se vad primele sunt usor de numarat si prezinta direct imaginea dezolanta a unitatilor de invatamant.
    Ca altfel, ar trebui sa trimitem pe unii cu niste aparate foto prin scolile alea si sa-i spunem “ia, zi, sa moara ma-ta ca faci tu performanta aici”. Hai sa vedem atunci cum stau copiii in banci, ce table, ce proiectoare, ce conexiuni la internet, ce laboratoare si materiale didactice le sunt puse la dispozitie.”

    Sau care e performanta aia la invatamant? Ia aici cartea si toceste? Ori ati terminat scoala un pic cam de mult si va aduceti aminte lucrurile romantat, ori urmati acelasi sistem de indicatori de performanta pe care il promoveaza sistemul romanesc si care e foarte bun la scos analfabosi.

    Sau poate vrea sa ne spuna cati olimpici la nivel national vin din scolile alea, daca se face performanta. Sau la cate proiecte de cercetare se lucreaza in scolile alea, de ce nu. Sau macar rezultatele la examenele de ciclu de studiu sa le vedem si sa le comparam, daca e chiar asa cum spune el.
    Nu, nici aia? Doar stim noi ca nu e o problema, nu?

  5. Pai ba exact ce ai enumerat tu l-as intreba pe ministru. Adica de ce te-ai fixa pe bai cand poti intreba tot ce ai spus tu direct? De ce sa o iei pe ocolite cu baile?

    Nu e un pic fetishizata asta cu baile, din mandria romanului de a nu mai avea baie in curte? Nu conteaza mai mult alti indicatori, gen caldura in clasa? Eu as prefera sa imi fie cald 5 ore si sa am toaleta in curte sincer.

    Nu conteaza mai mult transportul elevilor la scoala? Ai idee cati copii merg km pe jos prin padure sau pe camp? Nu e mai periculos asta decat ca mergi pana in curte la toaleta?

    Si stiu ce zici cu toaleta, la mine nu se punea ca toaleta in curte ca aveam apa curenta, nu? Da, banuiesc ca e rau sa nu ai unde te spala pe maini, nu zic nu. Sau sa te speli cu sticla de apa sau eu stiu ce alte improvizatii au gasit.

    Solutia nu stiu sincer daca e sa faci toaleta in scoala. Ca poate e un sat cu 2 copii si nu poti face o scoala intreaga pt ei. Poate solutia e sa pui un microbuz zilnic pana la scoala din oras/comuna mare, unde pui bugetul la comun si nu ai clase paralele sau ceva in genul. Ca nici din clase paralele nu au iesit prea multi olimpici.

    Sau hai sa intreb altfel, ca ai copii la scoala – ce indicatori de performanta urmaresti tu? Dotarile scolii? Notele? Cunostintele lor din ce intrebi tu? Cum ajungi la concluzia ca ii dau/las la scoala x si nu la y?

  6. Nu e un pic fetishizata asta cu baile, din mandria romanului de a nu mai avea baie in curte?

    Nu. Mandrie? Eu zic ca ar trebui sa ne fie rusine.
    O baie in loc de latrina e tehnologie de anul 1851. Nu e o mandrie sa nu mai fii in secolul al XIX-lea, e un pic rusine sa fii. Sau ma rog, ar trebui sa fie.

    Nu conteaza mai mult alti indicatori, gen caldura in clasa?

    Ba da, dar tot nu ai inteles. Latrina e indicatorul statistic usor de aratat.
    La intrebarea – aveti, ba, caldura in clase?
    Raspunsul o sa fie – normal ca avem (vara). Si e mai dificil de colectat. Gen hai sa gasim scolile in care e iarna frig. Pot sa pun pariu cu tine ca ma duc direct la alea cu buda in curte si din alea , in 90% iti e frig?
    -Iar ala o arde cu “lasati buzile in pace, ca nu e, facem performanta si asa.”
    Presupun ca daca insisti o sa afli ca unii dintre noi au facut performanta si stand in frig si mergand pe jos la scoala.

    Solutia nu stiu sincer daca e sa faci toaleta in scoala. Ca poate e un sat cu 2 copii si nu poti face o scoala intreaga pt ei.

    Asta iar e o atitudine dismisiva, ca poate-i apa, poate-i vin, poate-i pipi de rechin. Ca poate totusi scapam fara sa facem nimic.
    Nu. Nimic. Ai o scoala deschisa? Inseamna ca trebuie sa fie din secolul asta, ce pula mea e atat de greu?

    Daca ai o scoala care trebuie inchisa, atunci vorbim de o scoala inchisa. Daca vorbim de o scoala unde se face educatie, atunci discutiile astea nu au sens.

    Sau hai sa intreb altfel, ca ai copii la scoala – ce indicatori de performanta urmaresti tu? Dotarile scolii? Notele?

    Pai, notele in conditiile in care cerintele sanitare sunt satisfacute DEJA.
    Pe scurt, eu nu-mi duc copiii, in secolul asta, la o scoala in halul ala punct. Asa ca n-am ce urmari, daca asa e scoala, ca o sa urmaresc alta.

    Copilul cel mare a vizitat scolile in care putea continua ciclul 2 de studiu, iar scoala din fata casei era cu pereti murdari intretinuta prost si a spus clar ca nu se duce. A mers la una proaspat renovata cu laboratoare si clase spatioase si dotate. Direct din alegere – iar performantele le-am urmarit din punctul ala.
    N-am dus-o in secolul XIX si “hai tata, ca se poate face performanta si asa”.

    Da-mi dau seama ca unii din voi s-ar putea sa vrea sa isi duca copiii in asemenea conditii motivati de faptul ca se urmaresc alti indicatori.

    Din partea mea, n-aveti decat, eu cred ca e si un pic dovada de lipsa de educatie, dar, na, parerea mea.

  7. Băiatul urma să meargă la grădiniţă abia din toamnă, dar conducerea şcolii îi convinsese pe părinţi să-l aducă la cursuri, ca să se obişnuiască.

    Nu s-a putut obisnui!

  8. Mai, daca la caldura in clasa lumea raspunde ca da si se gandesc ca vara, incep sa cred ca si la toaleta in scoala spun ca da, au, doar ca nemontata si nefunctionala. Gen iar imi aduc aminte cum figurez probabil in statistici ca elev cu toaleta in scoala, si am facut enspe mii de drumuri prin frig sau soare. Asa ca nu as garanta ca asta e o statistica la care nu se poate minti/inventa.

    Tu zici ca e un indicator al calitatii scolii overall, eu zic ca daca facem obsesie pe asta si nu intrebi decat toaleta, toaleta, unde e toaleta, o sa se arunce niste bude nefunctionale printr-un colt sa mai ascundem mizeria sub pres in statistica, gata, toate scolile au toaleta, vezi ca refuleaza, pana se repara in 6 luni foloseste-o pe cea din curte.

    Legat de ce ai facut tu cu alegerea scolii, bravo, as face la fel. Dar ai zis perfect: bunastarea copilului intai, dupa performanta.

    Asta e treaba cu performanta – nu e musai un rezultat al confortului, nici fizic, nici psihologic. Si da, multi au facut performanta in frig si mergand pe jos. Si si mai multi batuti mar, ca sa spunem lucrurilor pe nume.

    Cum ziceam initial, una din problemele mari ale invatamantului nu e ca e buda in curte, ci ca ministrul crede ca performanta e mai importanta decat elevul mediu.

    Ca nu a spus “da, uite, mai avem niste toalete in curte da’ elevii nostri din acele scoli sunt multumiti si vin cu placere la ore”. Nu a zis “da, nu avem infrastructura, nu avem bani deocamdata, dar ce tine de noi se face, e un program special de curatenie la baile acelea/sunt securizate/pauzele marite bla bla bla.”.

  9. Problema este de infrastructură pentru că un procent considerat semnificativ de oameni din România au buda în curte (nu știu să-ți spun exact care e) și în toată țara se fac (cu greu) investiții de mediu. Și încă suntem în urmă. Nu e vorba că ești tu sau tot satul tău responsabil, e vorba că sistemele astea trebuie să fie gândite la un nivel mai mare ca să fie eficiente. Poate ți se pare ok ca un sat întreg să aibă fose septice, dar nu e. E bine că la tine în sat e canalizare, dar nu peste tot e și nu e suficient să tragă primarul câteva conducte pe niște străzi principale din bugetul local. Discuțiile astea n-au nici o legătură cu învățământul, că o localitate fără canalizare are aceeași problemă la toate serviciile publice, inclusiv la spitale/dispensare.

    Așa că la nivelul ăsta soluția e să pui utilități în locurile fără, nu să o iei cu performanța și condițiile minime. E o problemă de sănătate publică înainte să ajungem la olipiade de matematică, de asta asemenea dezbateri nu-și au locul în contextul educației.

    Da, e o variantă să spui că școlile x, y, z nu sunt conforme și să le închizi, dar poți duce copiii în altă parte? La noi nu merge să ții o unitate de învățământ la un stardad de calitate indiferent de numărul elevilor/studenților. Pur și simplu nimeni n-a gândit-o așa până acum. Ai 10 studenți? facultatea aia va primi bani pentru 10 studenți – eu am plătit pentru hârtie igienică în facultate, și e un centru universitar cu pretenții.

    Păi cumva are dreptate că problema învățământului nu e la băi, dar nu în sensul în care se poate face performanță fără condiții optime, ci în sensul că performanță nu e nici în școlile mai spălate. De asta spun că buda o face unu’, altu’ se ocupă de ce e în manuale. Buda din curte trebuie rezolvată, punct, inderent de ce ainștaini ar ptea ieși de acolo, e de-a dreptul stupid să existe discuții de genul.

  10. un procent considerat semnificativ de oameni din România au buda în curte (nu știu să-ți spun exact care e)

    O sa vedem dupa analiza recensamantului, dar in 2019 era evaluat la putin sub 25%.

    Poate ți se pare ok ca un sat întreg să aibă fose septice, dar nu e.

    Cred ca avem o diferenta de opinie aici, dar nu e relevant. Ca nu vorbeam despre daca e OK ca un sat intreg sa aiba fose septice, necum versus canalizare, spuneam ca exista solutia asta si e mai igienica si mai santiara decat o scoala intreaga sa isi goleasca matele si vezicile in gauri in pamant ( care nu au componenta de descompunere) fara surse de apa unde sa se spele, macar pe maini, daca nu si la cur – ca nu exista oricum obiceiul asta in Romania :/ .
    Si cu asta duci discutia in generalist.

    E bine că la tine în sat e canalizare, dar nu peste tot e și nu e suficient să tragă primarul câteva conducte pe niște străzi principale din bugetul local.

    Pentru discutia despre scoli e suficient, ca asa e si la mine pe strazile principale, unde, ce crezi, se afla si scolile ( cele care mai sunt deschise).

    Discuțiile astea n-au nici o legătură cu învățământul, că o localitate fără canalizare are aceeași problemă la toate serviciile publice, inclusiv la spitale/dispensare.

    Cu EDUCATIA are. Si din cate stiu se numeste ministerul Educatiei, si pe pagina principala a internetului au o sectiune “Romania Educata”. Iar asta e whataboutism, ca problemele de infrastructura sunt la toate serviciile publice. Acela e ministrul invatamantului, raspunde de tarlaua lui, nu conteaza ca “si la sanatate e la fel”, rolul lui nu e sa se vaite.

    Așa că la nivelul ăsta soluția e să pui utilități în locurile fără, nu să o iei cu performanța și condițiile minime.

    Una din solutii e si aia. Problema e ca scolile acelea sunt in secolul 19, sau 20 timpuriu si ca trebuie impinse inainte, nu exista scuze ca ”si altele sunt la fel” sau ca ”exista oameni care pot invata chiar si in conditiile alea” – oamenii platesc taxe sa nu mai existe conditiile alea.

    E o problemă de sănătate publică

    Da. Iar voua vi se pare acceptabil, n-are treaba cu invatamantul, nu-si au loc dezbaterile, e OK sa trimiti copiii la scoala in conditiile alea. Propun un test. Trimiteti-i pe-ai vostri.

    La noi nu merge să ții o unitate de învățământ la un stardad de calitate indiferent de numărul elevilor/studenților.

    “nu merge” – aia e problema. Atata s-a putut.

    De asta spun că buda o face unu’, altu’ se ocupă de ce e în manuale.

    Ministerul Educatiei nu se ocupa doar de manuale. Fiecare minister are in administrare si un patrimoniu, asseturi, infrastructura.

    Ministerul Transporturilor nu se ocupa doar cu administrarea serviciilor de transport si al rutelor si programelor de transport. Au in administrare infrastrura de transport. Daca n-au baie in gara, nu e o problema “de infrastructura” sa se ocupe altii, ei se ocupa de trenuri, ca se poate face performanta in transport si fara baie in gara, altii se ocupa de astea. E problema lor, raspunderea lor.

    Daca nu ai curent, stabil la spitale, nu e o problema de ministerul energiei. E o problema ca nu poti oferi servicii OK .

    Educatia pana la o varsta e obligatorie.
    Unde ma obligi sa-mi duc copiii? Cu ce drept?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.