Sunt cele mai bune cauciucuri din lume ( zic și eu așa, că nu am testat prea multe ). Dar.
Și gata reviewul.
Completările ulterioare.
Dar nu sunt cauciucuri gândite să mergi pe stradă cu asfalt și viteză gen 90% din timp, iar dacă o faci, tot timpul ăla vei fi penalizat, cu cât mai mult cu cât strada aia e mai netedă și mai de viteză.
Ești penalizat la consumul de combustibil, la zgomot, la performanțele dinamice ale mașinii încălțate cu ele și la capacitatea de a lua viraje strânse în viteză.
Ce am zis mai sus nu înseamnă că cauciucurile au probleme de aderență ( zic in perioada lor de glorie, că așa toate se uzează până la urmă). Nici vorbă.
Au o două probleme – greutatea și profilul gândit pentru aderență, nu viteză.
Un disc ( roata) care se rotește are o inerție de rotație și un moment cinetic ( angular momentum).
Inerția de rotație îngreunează accelerarea, cât și frânarea – efectiv cu roțile astea trebuie să apeși frana cu simț de răspundere.
Momentul cinetic produce 4 forțe din două sensuri opuse perpendiculare pe direcția de înaintare a mașinii , care conjugate tind să țină mașina pe direcția inainte. Să modifici direcția ( iei stânga – dreapta de volan ) și întâmpini o rezistență – ca la bicicletă. Acest lucru este de completat și de momentul cinetic al volantei , datorită motorului dispus transversal .
——-
Dacă/ după ce treci de aceste penalizări, anvelopele bifează nota 10 la aderență pe cam orice suprafață, cu excepția câtorva dificultăți pe nămol greu – unde e domeniul altor tipuri de cauciucuri.
In rest , aderență blană pe pământ, pietriș, iarbă ( uda), asfalt ud, zăpadă .
Hai, nota 9 pe zăpadă cu gheață / polei , că nu au ținte.
După timp ( 4 ani și 50k km ) au scăzut performanțele atât pe asfalt, cât și pe offroad. Au rămas cele pe umed. Ceea ce înseamnă că probabil pe acolo ar trebui să te uiți pentru o folosință cinstită, după care le lași altora șansa să le cumpere la SH.
Rezistența la găurire laterală a fost legendară, așa cum a fost lăudată.
Eu le-am folosit in regim 90% asfalt – 10% offroad, dar rareori ceva notabil. Nu mă interesează genul de offroad extrem de dragul de a pune mașina la încercare – eu doar merg in locuri unde nu există asfalt sau drum, dar nu o iau musai pe unde e mai greu, ci pe unde se poate.
Și pentru genul ăsta de utilizare nu există concurent. Cu excepția faptului că astea nu sunt cauciucuri să mergi cu ele 90% pe asfalt, vară-iarnă, că performanțele mașinii vor fi afectate în timpul ăla 90% pentru sporul de 10% din offroad. Nu afectate să nu fie sigur pe drum, ci cât să conduci mai încet și să te simți încetinit și cu un pic de disconfort.
Așa că nu știu dacă și în ce condiții mai cumpăr altele la fel .
Pentru un Jimny (ultima generație) sunt excelente.
Cred și eu că sunt. Cât e halatul ( și impozitul )la Jimmy?
Motor aspirat 1.5 benzină, impozit minuscul.
Cu halatul e o poveste mai lungă. Varianta GLX în 2020 ~ 18000, nouă. Acum se mai importă doar varianta utilitară, aka 2 scaune, și aia e loterie să o prinzi. Vreo 21000. La sehaș discutăm de sume începând cu 25k, dar sunt rare la vânzare.
O jucărie extrem de nișată.