Anno domini 2023 – mai contează DOT-ul la cauciucuri?

Că mi-am luat eu unele, mai vechi, de aia zic.

Răspuns foarte scurt: Da, că poți să le cumperi mai ieftine!

Răspuns un pic mai complet: Da, dar nu căuta să le cumperi chiar la preț de nimic.


Normative: În România nu știu dacă există legislație limitativă cu privire la data de fabricație a cauciucurilor vândute de noi , dar se vorbeste că Germania o anvelopă nu poate fi vândută de nouă dacă are mai mult de 5 ani vechime – are și un motiv în spate, că există o limită absolută de viață de 10 ani și un cauciuc nou e recomandat să nu fie folosit mai mult de 5-6 ani.

De fapt legea e altfel: La vehiculele comerciale ( camioane, astea ) – cauciucurile trebuie înlocuite după 6 ani. Sarcini mari, condiții grele. Realitatea e ca nu cred că ajung multe la 6 ani, dar nu știi.

BRV ( asociația cauciucarilor din țara cu pricina ) zice că recomandă ca un cauciuc să fie vândut de nou MAXIM 3 ani și spune că nu consideră ( asociația aia , nu legea) un cauciuc ca fiind nou dacă are mai mult de 5 ani vechime.

Britanicii s-au luat după nemți și au zis că ăla mai lung, de 5 ani de la născare, e intervalul limită până la care poți să vinzi o anvelopă de nouă, iar la inspecția periodică îți iei avertisment dacă e cauciucul mai mult de 9 ani – aka e vechi să-l schimbi. Nu știu dacă te resping când au cauciucurile mai vechi de 10 ani, că n-am avut vreunul, dar știu pe cineva care avea cauciucuri de vreo 14 ani, l-au refuzat UNII de la o vulcanizare, când i-a intrat un cui, că e prea vechi și ei refuză să îl repare, alții l-au acceptat, la MOT nu a picat, dar na, ce pot să spun e că și în UK se poate trece ”ITP-ul” FIX ca în România, dacă insiști. Și șpaga e cam la fel. Ba , sunt mai toleranți acolo la condițiile impuse ca să treci CINSTIT. Că acolo eu am trecut doar cinstit.

Producătorii de cauciucuri recomandă să le schimbi după maxim 6 ani de utilizare . Asta nu înseamnă că mergi cu ele opinci până fac 6 ani. Limita de schimbare e când ajungi la 1.6mm – au caucicurile niște markere și nu știu ce să zic. Vara pe asfalt, la sarcini mici, cauciucuri de calitate și uzură uniformă poate poți să stai până acolo. Dar, în absolut toate situațiile în care am circulat până în vecinătatea liniei ălia am observat degradări semnificative ale performanțelor, față de starea de nou. Mai ales iarna.

Problema e că după 6 ani li se vede vârsta oricum, chiar și dacă mașina doar stă pe cauciucuri și nu rulează. Asta nu înseamnă că la termenul ăsta bufnesc, ci că se vede și se simte vârsta. Probabil la cauciucuri mai proaste mai devreme – depinde și de condiții.

Prin urmare găsesc că nebunia din România – vreau cauciucuri nou nouțe, cu DOT de ieri este justificată.

În sensul că, dacă clienții nu-s preocupați vânzătorul se uită să-ți ceară același preț și după 1-2-3-4-5 ani de stocaj, ceea ce nu e normal, din mai multe puncte de vedere. Dacă nu primești cauciucuri cu DOT de anul trecut, înseamnă că retailerul trebuie să vândă anvelopa aia cu ceva reducere, că nu devine decât și mai bătrână și pe urmă va fi și mai greu.

Așa cum este ȘI NORMAL.

Indiferent ce zic producătorii de cauciucuri, nu e normal să cumperi un cauciuc stocat 5 ani la preț egal cu al unuia fabricat ieri.

Întrebarea se pune – dar VREI? Adică să cumperi o anvelopă care a stat stocată 5 ani, că știi e România și nu știi cum a fost stocată ( mai rău decât montate pe mașina ta parcată în stradă cu o roată urcată doar pe jumătate pe trotuar nu a fost că n-are cum).

Depinde câți km faci cu anvelopa aia, la ce o folosești și câtă viață are.

Dacă cumperi un cauciuc de 50,000 km și faci în jur de 50,000km pe an , DA, de ce nu, e logic să vrei să cumperi unul de 5 ani, dar LA PREȚUL CORECT. La un preț apropiat de un preț de anvelopă SH. Foarte apropiat. Că nu crapă cauciucul ăla dacă face 7 ani, 5 stocat și doi pe mașină.

Dacă faci în zona de 10-15 mii km pe an – NU, nu vrei. Decât dacă ești sărac/ zgârcit, mergi încet și vrei să riști un pic, tot așa pentru un chilipir. Dar aș zice că nu.

Dacă faci 10k pe an vrei anvelope cu DOT de anul ăla, maxim anul trecut. Punct.

Eu le-am cumpărat pe ăstea în 2023 cu DOT 2021. Deci 2 ani. Și ceva.

Dar și preț.

Le-am văzut din vară, tot ieftine, tot nu se vând, bănuiam că au DOT vechi și nu au fost cumpărate.

Există un motiv oarecum subiectiv și sper să nu existe motive obiective.

Pneurile ăstea sunt All Terrain – adică să umbli cu ele peste tot. Sunt dar nu prea, adică sunt un pic șchioape pe offroad, sub nicio formă nu sunt la nivelul BFG TA TKO2. Nu cred că există cauciucuri cu versatilitatea aia. Nici cu durata aia de viață – eu le înlocuiesc ( am păstrat unul ca rezervă, că rezerva avea 10 ani ), datorită faptului că au microfisuri de îmbătrânire și pe mine nu mă mulțumesc urme de 5/32 cum ar zice americanii, sau sub 4mm cum zic Europenii. Și nu mai sunt la nivelul pretențiilor mele nici pe asfalt, nici pe lângă asfalt. Deja de cam un an. Legea ar zice că mai merg, probabil încă un an, dar aia nu înseamnă că trebuie să fi retardat.

Soția și cu mine, rulăm pe la 10-12k km cu mașina asta anual. Gumele ăstea nu țin să facem noi 60k km cu ele, cred, că nu-s la fel ca BFG-urile. Dar oricum, țin mai mult de 35km cred. În teorie, la borna de 6 ani de la fabricație, vom înregistra undeva la 40-50k km – dacă mai rămâne ceva din ele atâta timp. În practică, nu cred că mai folosim mașina asta atâția ani și chiar dacă, sunt mulțumit dacă scoatem 3 ani. Nu folosesc 2 rânduri de cauciucuri, deci sunt în avantaj.

Dacă schimbi gumele vară iarnă foarte probabil vrei gume cu DOT începând de mâine.
Numai bine că le cumpăr eu pe ăla care rămân mai mult în stoc la un preț mai bun, că la mine se uzează, nu îmbătrânesc stând.

5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments