Valoarea lu’ social media

Nu stiu dacă companiile care dețin platforme de social media au luat în serios ideea de a face profit de pe seama utilizatorilor lor, atunci când au oferit abonamente pentru a putea accesa platforma fără reclame, așa cum le cere Uniunea Europeană. Eu cred că nu, dar cine știe. Cred că nu mizează pe utilizatorii lor să plătească abonament când au stabilit prețul. Un abonament la facebook e vreo 13 euro cu TVA. Ei se laudă cu vreo 2.9 miliarde de utilizatori – dracu știe câți or fi boți.

Dacă ăștia ar plăti toți abonament la prețul ăsta ar fi undeva la 35,8 miliarde de euro pe lună încasări, undeva la 430 de miliarde de euro pe an , undeva la 450 miliarde de dolari , în condițiile în care încasările lor curente din marketing și ce tertipuri media mai au, ălea oficiale, sunt pe la 115 miliarde de dolari anual. Dacă doar jumătate din utilizatori s-ar abona, și-ar mai mult decât dubla încasările. S-ar diminua, poate ceva încasări din reclame dar ar face bani să-și bage și-n cur din abonamente.

Pe de altă parte twitter au undeva la 500 de milioane de utilizatori și un model de abonamente mai complex ]n funcție de teritoriu [1][2][3], care le-ar putea asigura, în teorie, în cel mai bun caz , venituri de circa 130 miliarde de dolari, mai realist undeva pe la 4-5 miliarde, dacă ar subscrie toți utilizatorii, comparabil cu cam aceeași sumă , încasată anul trecut.

Eu, spre deosebire de ei, am încercat să iau în serios treaba asta – gen , băi, ce-ar fi DACĂ aș plăti abonament la serviciile ăstea? Așa cum cred că ar fi normal, să plătești un servicu, pentru a fi un client.

Ce-aș primi de banii ăștia? În ceea ce privește facebook și twitter, mai nimic. Mi se rupe că nu mi se mai afișează reclamele , sau că mi se afișează – sunt în facebook pentru că unii utilizatori sunt blocați în messengerul ăla și se întâmplă să-mi fie mie prieteni, cu alții am relații de contractare, drept care e o chestiune de necesitate. Ai nevoie de un om, îl cauți unde e el, nu-i scrii un bilet cu ”caută-mă la oo”.

Dincolo de asta facebook e compromis demult. A fost o vreme când în majoritatea timpului acolo aflam update-uri despre oamenii cu care eram legat cumva și avea sens. Cred că-s minim 10 ani, sau așa se simt, decând nu se mai întâmplă asta. La instagram e la fel – nu ma interesează 90% din tot ce îmi apare acolo și doar un număr foarte mici de posturi dintre cele care m-ar interesa apar de bună voie, în rest trebuie să le scotocesc eu prin timeline-ul oamenilor, dacă am poftă.

La twitter e un pic altă treabă , dar mecanismul e similar. Nu sunt interesat de cele mai multe lucruri de acolo.

Social media nu mai există în sensul în care ne-a fost promisă, anume un loc unde să partajezi și să discuți cu oamenii apropiați subiecte care te interesează, sau cu oameni de care ești tu interesat, unde puteai adera liber la bule / grupuri de interes.

Este un spațiu de marketing de orice fel unde se face inclusiv trafic de influență ( nu în sensul din codul penal ), unde ”ești liber” să discuți pe temele care ți se pun în față și să vezi conținut pentru care cineva a plătit cumva să-l vezi.

Singura parte proastă e că social media ne-a distanțat fizic, că nu mai era nevoie de apropierea fizică pentru a comunica și a empatiza. Iar acum suntem acolo, fiecare dintre noi vorbind cu pereți și având interacțiunile șuntate/ cenzurate = controlate de algoritmi și de banii altora.

Drept care nu cred că-s mulți care să plătească pentru asta. Oamenii poate plătesc pentru a fi ei auziți, sau pentru a auzi ce le place, necum pentru ce li se servește cu de-a moaca și este irelevant dacă diferența e că nu mai primești reclame cu titlul de reclamă, dar primești conținut direcționat și împotriva intereselor personale.

4.8 5 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
6 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
George
George
5 months ago

Cică abonamentele astea ar fi doar un tertip, ca să nu fie acuzați că încalcă GDPR: trebuie să permită utilizatorilor să aleagă dacă lasă sau nu tracking-ul și profilarea. Dacă ai abonament, poți să alegi să nu ruleze. Dacă nu ai, tracking-ul devine esențial pentru susținerea seviciului oferit.

0040
0040
5 months ago

Eu sincer ma si mir ca Facebuci a prins mai bine decat altele care aveau headstart. Au fost Hi5 si Tagged, care pt 1900 toamna erau pline cu poze de gagici decente. Apoi s-a bagat kktul ala de fb de te gasesc toate rudele pe el, nu poti sa cauti o gaura ca afla toti daca face aia urat dupa :)) Si eu facui cont tot asa, ca am cunoscuti care sunt dobitoci si altceva nu stiu. Gen fiecare avem pe cineva care inca foloseste Internet Explorer. Asa si cu FB. Cum nu am contacte de munca pe acolo, prezenta… Read more »

0040
0040
5 months ago

Hi5 cu d-alea de se f*t pe bani? Can’t recall… :)) Eu aveam cont ca sa pun cercetarile stiintifice acolo.

Ohh wait…de parca FB cum a inceput?
https://www.elle.com/culture/celebrities/a19746346/mark-zuckerberg-testifying-congress-facesmash-facebook/

https://www.independent.co.uk/tech/facebook-when-started-how-mark-zuckerberg-history-harvard-eduardo-saverin-a8505151.html

Maine poimaine parca vad ca si OF devine platforma bisericeasca or social network for the chosen few aka aia care au bani sa le si f**a pe alea de oricum iau 10-20-50k+ / luna din monthly tax alone. 🙂