Prețul petrolului întru fapte și vorbe

Citeam articolul ăsta de pe profit.ro și mi-au trecut brutal prin cap 2 idei .

Raportate la prețurile din luna august 2023, de aproximativ 6,9 lei/l, creșterile de accize au condus la scumpirea motorinei cu 9,5% și la cea a benzinei cu 10,5%.

În absența majorării accizelor, carburanții nu s-ar fi scumpit, ci dimpotrivă, s-ar fi ieftinit în România, cu 8,7% benzina și cu 11% motorina, într-un ritm superior mediilor UE, care au fost de 5,5%, respectiv 7,4%.

  • E amuzant trolajul politic cu ”nu vom mări taxele” – păi taxele deja sunt mărite la limita la care pot trece pe sub ușă, în condițiile în care deficitul crește. E OK, motiv de aplauze pentru fanii mașinilor electrice. Toți 5, ăia care sunt.

Votați XXXX. Știți voi ce să votați, nu spun eu. Doar mă amuz.

  • Am observat, atât în UK cât și în România, că prețul motorinei, în raport cu benzina, s-a redus. Era o vreme când motorina era mai ieftină decât benzina, romulanii ( nu aveam date pe-atunci despre străini) au început să prefere rablele pe motorină, chiar în dauna celor pe GPL – dacă nu știți România era avidă GPL în anii ’90 și începuturile anilor 2000.

Ce vedem acum e doar o reminiscență a acelor vremuri. Pe urmă motorina s-a scumpit , a depășit prețul benzinei, ca urmare a accizării, nu din alte motive, până la punctul la care a afectat transportatorii și agricultorii și ultimii au primit ceva mecanisme de subvenționare. Vara asta am alimentat prima data, cred că în mai bine de 10 ani, cu motorină mai ieftină decât benzina, chiar și în condițiile războiului din Ucraina ( în război se cere motorină echipamentele militare nu prea funcționează cu benzină).

Cred că le-au reglat din nou din accize, momentan, dar bănuiala mea e că scăderea e pe fondul reducerii subtile a cererii nu musai că trec românii la electrice, nu încă, dar hibridele sunt preponderent benzină și, orișicât, motorina a devenit combustibil non-grata și în ultimii ani mașinile noi sunt mai puțin diesel. Anul trecut, un articol nota că piața de autoturisme noi diesel din România scăzuse în 10 ani ( din 2013) de la 54% la 13%.

Sigur, există și piața SH și există și vârsta medie a parcului auto care este de 15 ani, cum ar veni, mașinile din România , în mare sunt produse mai devreme de 2013 – dar trendul de diesel este scăzător și, în teorie, prețul combustibilului ar trebui să scadă, cred, pentru că dieselul e un produs obligatoriu al distilării petrolului și trebuie folosit cumva.

Se poate descompune mai departe în benzine și compuși mai scurți , prin cracare, dar cu costuri.

De la prețul economic până la pompă există o distanță măsurată în taxe însă și nu pot să spun că am predicții pe temă. Ce am însă, e doar mașini diesel . #fandemic #fantractoare

5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments