După un an

Și mai bine, că au mai trecut 2 luni. Am făcut 25000 km, arată cam 65 k.

image

Nu e bai, când am să v-o vând o dau Înapoi la 0.
În afara parbrizului nu are probleme.

image

image

Consumul a rămas cum am spus, între 8.5  și 10 litri la sută 💯,  atunci când nu sunt super zgarciob.

De fapt,am observat o chestie împotriva fizicii.  Când conduc singur consum mai mult decât când sunt cu nevasta, copiii și bagajele. Inexplicabil am ajuns și peste 10%, mai mult de 11 am consumat doar în regim de drum forestier pe munții patriei (~12.5).

Ca de exemplu, pe ultimul drum singur am înregistrat consum 10.8l/💯 km .Și am verificat și cat prinde mașina cu ocazia asta. Îți dai seama, o conduc de un an și nu știam cât prinde, dar nu e bai, mașină cealaltă, am avut-o 4 ani și nu am știut cât prinde.
Asta s-a oprit din accelerat pe la 210km/h pe ceas. Estimez că undeva sub și aproape de 200 km/h. Desigur eram în Germania, lol.
Am călătorit doar circa 2 minute la viteza asta ( mai bine de 6 km)  și deși mi se părea atractiv să ajung acasă în 30 de minute, recordul meu pentru A1 fiind stabilit la 43 min și 23 de secunde intr-o epocă în care aveam mai multe grade de libertate,  mai puține de pierdut iar șpaga la milițian era un mod comun de  a rezolva o situație.
Dar și permisul de conducere e bun.
Așa că am frânat.  Franand la 200 km/h simt  o ușoară vibrație în volan.
Nu știu  dacă e de rău,  nu am de gând să mai pun prea des frâna de la 200 la ora într-un SUV cu cauciucuri de iarnă.

image

Cu chilotul automat la 140 mașina merge parcă e pe cale ferată.
Poți să te dai jos din mers.
2000 de ture la 140 ( cam 130 pe GPS) cu cutie automată,  așa-i că e atractiv?

image

Ce îmi place în afară de consum:
Aerul condiționat.
Nu îți face gâtul praf, sunt multe prize,  inclusiv în spate.
Pasagerii de pe rândul doi au prize de aer în tavan și pe uși .

image

Sistemul permite controlul separat al aerului condiționat pentru pasagerii din spate din consola dintre scaune.

image

image

Acest control se poate dezactiva din față, pentru cazul în care acolo stau copii nazdravani.
Există prize de aer și pentru pasagerii din rândul trei de scaune.

image

Sunetul motorului
Care nu prea e sumet de dizelos.

Spațiul pe locurile 6,7 care se ridică din portbagaj e berechet. Pot sta 2 adulți grași fără probleme.

Confortul / suspensiile , care nu sunt de  “SUV”, utilitară, ci mai degraba de Sedan preimum ( e construit pe platforma de la Sonata). Exista desigur si dezavantaje inerente în asta, am să revin. Dar poți să mergi 2 ore la viteză maximă, cum ar spune Fernando de la Caransebeș.

 

Ce nu-mi place în afară de impozit.

Well, nu e un Grand Cherokee.  Nu are punte rigidă pe spate, acum nici GC nu mai are, prin urmare nu poți face hard off road, nici nu e construită pentru asta. Oricum , ca să ieși de pe drumul forestier  total în decor accidentat nu prea o poți face cu success cu cauciucuri de stradă, că patinează chiar și pe iarbă la înclinații mari și umed.

Sistemul de tracțiune 4×4 e bun. Dar nu cel mai bun.  Standard e 4×2, trage fața. Motiv de consum mediu sub 10.  Am testat și la nevoie, odată cu ESPul se activează motricitatea în roțile din spate. Dar nu visa aiureli. Dacă crezi că e o  pursânge sportivă și că poți să faci viraje bruște pe autostrada la viteze de peste 100 la oră și că o să te ajute puntea spate instant să suplimentezi eventualele tendințe subviratorii ( asta dacă nu te răstorni) îți spun că ai să mori înfipt. Transferul de tracțiune e pentru altceva, nu să faci cascadorii. Ajută, la pierderea tracțiunii, am simțit o dată într-un mic episod de acvaplanare cu tot cu ESPul, dar în condițiile în care nu pierdusem oricum controlul și am simțit și un mic lag. Dacă aș fi fost deja pe derapaj  sever, dus eram cu tot cu 4×4 și ESP! Sau poate că ESPul nu te lasă să ajungi în derapaj sever , dar eu cred ca nu poate  înlocui tracțiunea 4×4 permanentă. Am condus așa ceva, știu ce spun. În schimb la 40-60 km/h pe zăpadă , cu ESPul pus îmi e aproape imposibil să derapez incontrolabil. Pentru asta e sistemul.

În offroad,  se mișcă toate roțile am observat asta în situații de cauciucuri nepotrivite pentru teren când nu puteam urca și am verificat dacă se învârt toate roțile. Da, se învârt, dar orice offroader cinstit îți va spune că nicio tracțiune pe niciun număr de roți nu poate înlocui cauciucurile potrivite. De aia cu un tractor UTB650, tracțiune pe 2 roți poți urca aproape oriunde. Există și opțiunea de a bloca diferențialul central , electronică. Funcționează bine. Însă nu există modul LOW. 

Dacă te gândești că la ce îmi trebuie că doar nu vreau să ma sui pe versant cu mașina, așa e. Pe de altă parte low  ăla ajută la multe alte chestii.  Ar putea ajuta, eu nu am avut nevoie până acum. Gen, să remorchezi un vehicul greu, să îl scoți dintr-un șanț, sau să tragi o remorcă în condiții de teren accidentat / nămol și în pantă. Se poate probabil și fără în niște limite pe care eu nu văd de ce le-aș depăși, dar așa, ca idee.

Partea asta de sus nici nu prea contează, îmi spune doar ca mașina nu e nici utilitară pur sânge  ( am văzut recent la o nuntă un Doge Ram parcat și băleam la el , dar nu la consumul și impozitul lui), nici un  offroader total.

Ce contează însă e că mașina, fiind pe platforma de limuzină și oferind confort de sedan, fără tangaj , sau ruliu pronunțate, are și componente pe la suspensii și trenul de rulare care sunt mai soft așa. Ce vreau să spun cu asta?

Costuri 

La revizia anterioară de acum mai puțin de un an, s-au schimbat , atunci pe garanție  o bucșă de la roata față și încă ceva bară de prindere.

La revizia asta s-au schimbat, de data asta pe banii mei, ca nu mai eîn garanție o bucșă de la bara stabilizatoare și o șaibă de la rulmentul planetarei. Și au mai găsit mecanicii că  amortizorul dreapta e curs, pe bancul de teste e o diferență de aderență măsurabilă și va trebui să îl schimb.  Devizul ca să schimb 1 telescop este de 800 de lei. Grei.

Revizia  de ieri a costat  1375 de lei  și a constat în inlocuirea celor de mai sus +  ulei de motor ( 7,2 l) + schimb ulei diferențiale ( puteam să mai amân dar nu mă trag pe cur la chestii d-astea că pe urmă mă costa să schimb rulmenți, cardan și altele mai scumpe) + filtre + geometrie + stand de frâne + verificare electrică + schimbat un bec ars la număr ( mereu se arde unul din ălea) . Mult?  La Mondeo cu 1900 de lei am schimbat  toate amortizoarele , 2 arcuri spate + revizia . Nu la reprezentanță, ce e drept.

Problema reală e raritatea. Nu știu câte mașini ca asta sunt  în Romania . Poate 100, dac-or fi! De aia costa parbrizul de zici că e făcut din LCD. De aia trebuie să merg la mecanici certifcați , nu exista  garaje care să știe particularitățile mașinii și nici nu aș avea curaj să mă încred în cineva în privința asta.

 

Și o chestie interesantă, care nu ține nici de rau , dar nici neapărat de cel mai bine este cutia de viteze. Este automată , japoneză – și nu are interval de schimbare a uleiului. Se spune ca e : life long:, că ține cât mașina. Adică, asta montată pe mai multe mașini cum ar fi BMWi8, Alfa Brera,  Freelander si Evoque ,  Volvo XC90, Mazda CX7 , CX9 ( în Romania Mazda CX 7 s-a vândut aproape exclusiv manuală, #cliențisăraci). Dacă te uiți pe interneți sunt 1 milion de threaduri cu întrebări gen , totuși, nu se schimbă uleiul niciodată?Și răspunsuri gen , eu l-am schimbat acum 10000 de km și sunt mulțumit, care nu sunt relevante. Relevant ar fi să găsesc 10 inși care zic, boss eu l-am schimbat la fiecare 100 000 de km și uite am ajuns la un milion de km cu mașina și aceeași cutie.  Dar nu.

L-am întrebat pe inginer, evident:

-Domne, chiar nu se schimbă niciodată? Nu se poate?

Cică, ba da,  dacă se schimbă la culoare se poate schimba, moment în care clientul este sfătuit să vândă mașina. Că înseamnă că alta e cauza problemei și e pe ducă și e foarte scumpă .

Întreb:

-Chiar așa, e mai scumpă decât mașina?

-Depinde cât de mult vă apreciați mașina. 6-7 000 de EUR.

Gen , wow.

-Și nu se repară?

-Ba da. Dar nu cu success.

Super.  Partea bună e că sunt destule mașini pe piață cu peste 400 000 km care nu au schimbat uleiul și încă merg cu prima cutie. Vom vedea. Probabil că  după 10 ani  de la fabricație sau  160 000 km , whichever comes first , am să întreb din nou inginerul și am să cer schimbarea uleiului tot cu unul lifelong.

Că aici e catch-ul. Nu se vorbește de  că nu se schimbă pe perioada vieții mașinii , sau a vieții mele, ci pe perioada vieții cutiei , ceea ce e mindblowing . Adică bineînțeles că la orice cutie poți să faci asta, să nu schimbi uleiul niciodată până când se face pardaf. Adică, vreo 200-300 de mii km, nu?

Aaa, am uitat sa va spun , din 2012 se mai fabrica doar pentru Korea masina asta. Dar cica aduc acum varianta 2016 in state. Cine stie, e posibil sa mai ajunga in Europa vreodata , in Romania , la taxele astea pe cmc, ma indoiesc , pentru ca nu mai produc cu motoare diesel de 3.0l . Normal , e EURO 4.

 

 

 

 

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
5 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
GLU
GLU
7 years ago

Faina, faina, sa-ti mearga mult si bine!

Doua chestii mi-au placut: “Nu e bai, când am să v-o vând o dau Înapoi la 0.” Ca romanu’ :))))

si

“Nu știu dacă e de rău, nu am de gând să mai pun prea des frâna de la 200 la ora într-un SUV cu cauciucuri de iarnă.” Bine bine, dar in August la 35 de grade gumele de iarna se intinde ca ciunga pe asfalt :)))))

GLU
GLU
7 years ago

se intind (ca nu ai Edit mode) – deh graba

speedy.gonzales
speedy.gonzales
7 years ago

hopa, inca un review auto !!!
baga tare, ca astea chiar mi-au placut