Introducere
Mă aflam în a doua zi( din 4 ) în Mallorca, în Palma, la biroul Europcar. Ajuns acolo , deoarece sunt zgârcit, iar ăia din Can Picafort voiau să le dau +35 de EUR să le las mașina în port, de unde luam feribotul către Ibiza. Plus, că la ăștia la Europcar e 57 de EUR/ zi o mașină din clasa cea mai mică ( cu asigurare ”full comprehensive”, care, vă zic eu că nu e chiar ”full-full”. În fine, mai aveam și o dudă cu ei, că mi-au blocat 100 de euro de pe card ca garanție, în Menorca, eu le-am predat mașina înapoi ganță, iar la 2 zile după, banii mei, banii mei…tot la ei.
Bă și era o aglomerație la ăia în birou, de să te calci în picioare.Ăia mi-au clarificat că nu acceptă ei să le las mașina în port, ca nu au pe nimeni acolo și nu vor să meragă după ea ( deși portul era în același oraș cu ei, lol) și că să o las la ei la ușă, dacă o iau de acolo și să merg eu pe jos în port, sau cu taxi (cca 13 EUR), sau treabamea, bă, ce-i privește pe ei.
-Aha, bine, și cât coastă? O aveți pe aia cea mai mică, de 57 EUR/zi (Fiat 500)?
Nevasta visa să le cer (eu adică) și upgrade. Riiiiiight!( Gen , nu fac d-astea)
-Nu, n-avem. Avem doar ”clasa” VW Golf-Seat Leon, 75 de EUR /zi .
Șaptezeci și cinci de euro pe zi. Pentru un VW Golf. Zic:
-Muie Cu Căcat! Și plec, firește.
Nu 75 de EUR e problema, deși 150 de EUR pentru doua zile de mașină mi se cam pare problematic, cât faptul că pe lângă, peste tot, găseai locali cu 35-40 de EUR/ zi. Da, nu au același nivel de servicii, iar mașinile sunt mai vechi la locali. Asta am învățat-o de mult.
În fine, mi-am văzut de vizita în Palma și împrejurimi – cu autobuzul și m-am întors în Can Picafort, unde seara am fost iarăși la Europcarul de acolo cu gând să iau o mașină, o zi , la 57 de EUR, plus 35 de EUR s-o las în Port, sau la ăia la oficiu, dacă nu s-o putea, deși în ziua 1 au zic ca s-o putea.
Eh, au zis că așa e – nu se poate s-o las în port, dar pot să le-o las alora din Palma la ușă – moca!
Bun , deci am dat 57 de EUR pe un Fiat 500, am primit opțiunea să o las în Palma gratis șiiii mi-au mai blocat încă 100 de EUR de pe card, că cealaltă sută nu se deblocase încă, deși ei au zis că da. Mi-a explicat nenea ăla că dacă ai card de debit poate să dureze și 2 săptămâni. Cică la credit se face instant. De ce, nu știu. Eh, dimineața am primit upgrade Audi A1. Nu n-am cerut eu, că nu-s nesimțit, cer ce plătesc.
Cuprins
Bă, de când am pus mâna pe mașină, de dimineață, mi s-a părut că e o diferență cam mare de la Corsa la A1. Ba și de la Polo ce-am mai condus prin Germanistan. Bine, mi-au dat-o de 30 000 de km. Cam bătrână, lol.
S-o luăm pe bucăți,
Specificații. Motorul era 1.0 SFTI de 95 de cai, mai multi cu 5 cai decât Corsa 1.4 din Menorca. Da, doar că se simțeau ca și mai mulți.
Cutia de viteze
5 trepte -ok, lumea vrea minim 6, în zilele noastre – am 6 și la automată de generație 2009. Doar că treptele sunt etajate mult mai bine decât la Corsa, cam ca la Polo, mai bine un pic aș zice. Iar schimbătorul e precis. Nu am greșit mai mult de doua schimburi toată ziulica. Și pe unde-am fost…hehe, numai eu știu. Și nevasta.
Accelerație și viteză.
Ăștia pe insula asta au două bucăți de autostradă, nu mari, dar aproape că prind România . Limita e de 130km/h pe oră, dar na, avertizorul de limită de viteză ( avea așa ceva) era setat la 140, așa că am urcat și eu până pe la 150 ( 160 pe ceas), că mai mult nu mai puteam de celălalt avertizor, de pe scaunul din dreapta.
Mai mergea până pe la 180, poate 190 pe ceas. Numai să fi fost singur. Și aș fi avut și unde.
Accelerația era mulțumitoare. Nu am simțit la nicio viteză că nu am treaptă potrivită, pe nicio pantă nu m-am simțit ”vlăguit”. Motorul ăla mic , subcapacitat, trage. Nimic fantastic , nu se strânge asfaltul sub tine ca preșul când apeși accelerația, dar te miști decent , nu ai de ce să fi lovit de teama că nu poți termina o depășire începută în termeni rezonabili.
Frână
Mă, ce să zic, o fi fost de la asfaltul ud, că am prins o zi de ploaie de părea că li se scurg alora casele din piatră roșie pe asfalt, o fi că e mașina ușurică, 1050 de kg la gol, poate nici cauciucurile nu erau de apă, dar am dat o dată – de două ori în frână , că mergeam ca handicapatul cu viteză și mi s-a părut că nu e ce vreau. Etrierii par să blocheze rapid și cauciucurile erau destul de late -205 mm, dar ABSul intra cam repede și se cam ducea, așa…
Pentru ce contează, stabilitatea în momentul frânării e exemplară, mașina nu se lasă in nicio parte, nici măcar când faci viraj pe frână, îmi place partea asta.
Stabilitate
De fapt , stabilitatea cred ca e un punct cheie al mașinii. Bai, chiar și la 140km/h simți că încă ești total în controlul mașinii. Chestia asta pare ca un cart, probabil că ar fi vomat nevasta că aș fi făcut eu niște curbe mai în viteză așa, la peste sută, că nu părea să vrea să se despartă de asfalt.
Spațiul interior, în schimb e miiic. Mic.
Pasagerii din față stau ok , pot să spun că spre deosebire de atunci când am condus Corsa, mi-am găsit repede o poziție potrivită la volan și nu am obosit deși am condus 330 km în mai puțin de 1 zi. Care nu e vreun record, dar eram totuși în vacanță pe o insulă de 80 km de la un cap la altul.
Îmi mai dădeam coate cu nevasta, dar în fine, e ok. În spate, în schimb, nu știu ce poți să așezi. Doi copii peste 10 ani cred că se vor plânge. Iar sub 5 ani, nu cred că îți are loc scaunul de copil. Bine, poți pune bagaje. Asta pentru ca :
Mașina vine echipată cu o imitație de portbagaj. Mi-a încăput un troler de 61. Ăla de 55 și rucsacii a trebuit să le pun în spate.
Câteva chestii legate de calitatea execuției și finisaje.
Mai întâi de toate, am avut o variantă slabă de echipare. Nici măcar senzori de parcare nu avea. Și totuși de fiecare dată întrebarea pe care mi-o pun e : Băi, nene, aș da 5000-7000 în plus pe mașina asta față de prețul unui Polo?
Ca să înțelegeți , Polo începe de pe la 13 000 cu ceva decent, iar o variantă bună de echipare costa de la 18000 de EUR în sus. Da, atât, dacă vrei jante de aliaj de 16-17, cameră de parcare , motor mai bun și cutie automată. Și xenoane sau leduri.
Audi A1 începe de la 18000 punct. Adică cea mai troacă. De pe la 25000 iei motorul lor diesel de 125 de cai de 1.6 cu cutie automată.
Mult. Colegul care mi-a vândut Veracruzul și-a luat cu vreo 28000 un Jeep Renegade Trailhawk ( varianta superioara de echipare), cu 4×4 și motorul cel mai bun de la ăia. Da e alt soi de mașină. Dar să fim serioși A1 e o mașina de cam 2, hai 3 locuri , cu 4-5 scaune.
Treaba e că dacă vrei tipul ăsta de mașină ( Corsa, Polo, Mazda2, A1) se vede diferența, iar banii sunt justificați, cum nu la fel de justificat am găsit să cumperi un Audi A3, BMW Seria 1, Mercedes A Classe, care se vor premium , dar nu bat Golful pentru câți bani cer. O să vină sigur cineva și o să zică de Mazda3 pentru Golf, de care tot ce pot să spun e că arată într-un mare fel. Altfel, nu știu, nu mă bag.
Oricum, nu am să plătesc vreodată 20 000 de euro pentru o mașină ATÂT de mică. Bine, mă gândeam la un MX5, dar ,să trecem peste, momentan.
Consum
Bă, nu prea e mic. 330 km cu 27 de litri de benzină. Poate m-or fi furat și ăia de la Europcar că n-o fi fost plinul-plin, dar totuși – că o fi fost consum mediu 8.1, că o fi fost 7.5, e mult, la ce chichineață de mașină e, motor de un litru și nu am omorât-o. Deși drumurile au fost grele.
Uche un filmuleț.
Două.
Trei.
Mers pe un fel de Transfăgără-transalpina de-a lor. Un pic mai mișto decât ălea de la noi. Dar promit să revin cu asta. Să mă trageți de mânecă dacă uit.
Ah, și da, dacă închiriezi mașină în Mallorca, asta e mărimea potrivită. Unde pui că, mai-mai, că m-am înțepenit și cu asta pe străzile alora din unele orașe mici.