Episodul acesta se pare că mi-a afectat mai mult decât mă așteptam bateria rablei. Bă și era tânără, avea doar 5 ani. În 2019 am înlocuit-o p-aia veche.
Am încărcat-o de vreo 2 ori cu redresorul ăla șmecher și a mers. Am crezut că e blană. Am ajuns eu pe UK cu ea plină, ca urmare am lăsat-o cam o lună fără să nimic. i-am dat două chei acum trei săptămâni (1 noiembrie ) să ceva și a luat-o.
Am cumpărat un pornitor auto pe baterie ( dacă nu vă plac traducerile a la Pruteanu, căutați jump starter) și voiam să-l testez, dar mi-a fost lene. Nu-i bai, tocmai înainte de a pleca în România , cu 2 zile, am schimbat niște becuri la plăcuța de înmatriculare și am verificat starea, i-am dat cheie și făcea așa. Știu simptomul, am luat aparatul, am măsurat tensiunea 11.89V – conform hărții ăștia, asta înseamnă 0% – troancă.
O lună from hero to zero, sau cum era aia. Nu mi-a plăcut situația, că nu mai aveam timp să cumpăr și să mă ocup de baterii pe aici, are și una specială , de 100Ah în format mic ( bine eu am pus o Varta de 95Ah, că nu am găsit să-ncapă, dar aia e.
Am încărcat-o peste noapte, s-a dus la 13.1V , după care am monitorizat-o cât se descarcă natural și am obținut graficul ăsta pe 4 ore.
În termeni de tensiune, arăta bine, vizual , în termeni de % din încărcarea nominală, comparabilă cu tabelul din linkul de mai sus nu arăta bine deloc. Aș fi putut avea pierderi de curent, ar fi putut fi că nu mai ține bateria, orice.
I-am dat 3 porniri, una după alta, și am observat scăderea tensiunii bateriei de la 12.53V la 12.48V. Deci cam de la 85% la la 80%. Deci 3 porniri – 5%. Rezonabil – pe principiul ăsta am baterie de vreo 30 de porniri – in realitate nu funcționează musai așa.
Dar, la 2.5% pierdere de capacitate pe oră, înseamnă că în circa 28 de ore bateria ajunge în stare critică , dacă se păstrează panta de descărcare.
Ca să testez asta ar fi trebuit să testez cu borna desfăcută, dar nu mai aveam timp de asta, așa că am încărcat din nou bateria și am lăsat-o de la 21:30 – 12.96V, până la ora 07:30 AM – 12.48V. Am dat o cheie, a căzut la 12.38V. De aici eu citesc așa descărcare 15% în 10 ore și circa 10% din o pornire => mai degrabă bateria troancă, decât consumatori, dar până nu probezi, nu știi! Concluzia mea e că 87% e un drop rapid, probabil cam atâta mai e capacitatea bateriei și după aia scade încet-încet. Mna, not great, not terrible!
Fery știe din ăstea cu rezurecții de baterii, eu sunt de părere că mortul de la groapă nu se mai întoarce. Nu când trebuie să lași rabla parcată câte o lună prin pula mea.
Voiam să comand o baterie Yuasa de la Halfords, că aveau pe stoc la 10 minute de casă și o și montau acolo. Singura mică problemuță era că pentru mobile fitting – adică montaj acasă , sau montaj la ei, trebuia să le dau datele mașinii, iar sistemul ăstora e englezesc, bagi numărul de înmatriculare și te găsesc ei. Cu număr de România, ia pula na. Și hai succes să găsiți un Hyundai IX55 la vânzare în UK. Dacă bag numărul celeilalte mașini , nu mă lasă să selectez bateria, că nu e compatibilă. Am încercat cu numărul de înmatriculare al unui Hyundai Santa Fe aflat la vânzare și mă lăsa, dar practic plăteam în avans și făceam rezervare pentru o altă mașină. Probabil că merge, dar nu aveam poftă de căcaturi așa că mi-am băgat pula. Plus că, bateria asta, mai bună decât Varta de care am eu, era mai scumpă, 178 de lire cu montaj cu tot, vreo 10 milioane, cum zicem noi, boșorogii.
Am comandat de la emag o Varta cu numai 650 de lei noi, care să ajungă la tata acasă pe joi vineri. Numai de reușeam și eu să ajung cu troanca mea.
Acuma, eu am ajuns acasă la ai mei – sâmbătă, dar pentru că eMag nu e Amazon, bateria nu. De fapt , gunoierii ăia, au scris pe site că livrează până luni. Am ieșit de pe site, când am intrat iarăși au schimbat și ei afișajul, că livrează până vineri ( muie, Stanciule) la mișto , desigur. Tata a primit, pe urmă, notificare, că pana luni și luni sau marți a fost.
Pentru mine nu mergea schema asta, că lăsăm mașina parcată iar o lună, cu bateria aia , iar o găseam seacă.
Primprejur nu am găsit să cumpăr la repezeală nicio baterie pe formatul ăsta la 90-100Ah, că sunt rare, și am cumpărat una de 85Ah, la care nici nu se potriveau bornele, așa că am făcut niște improvizații românești, să se potrivească. Așa iau mașinile foc.
Când am ajuns din nou în România , am schimbat-o cu aia nouă. În total, am plătit mai mult decât pe bateria aia bună pe care o puteam cumpăra din UK , dacă mă gândeam mai devreme.
Dar, acuma am două baterii , una montată pe un UPS. Bine, mai e și aia veche, cred că vreun gram de curent mai tine ea, poate.
Și eu am ajuns la aceeași concluzie.
Dacă o baterie a început sa dea semne ca e pe ducă, atunci e cazul sa o schimbi.
Poți sa mai prelungești viața bateriei cât timp e încă în mințile ei… Adică ori folosești zilnic mașina, ori o pui pe redresor o dată la câteva zile, dacă nu folosești mașina.
Dar oricum, după 4 ani trebuie sa te gândești să o cam schimbi
ba niste opinii: 1.orice baterie se descarca singura, alea pe Pb in special. si daca le lasi deconectate, nu cred ca tin mai mult de o 2 luni daca nu le incarci (aia de la Rombat aveau directiva pentru dealeri sa le incarce la nominal o data la 2 luni maxim – respecta pulea). 2.in Uk iti cumperi baterii doar de la Tayna, livrea acasa in timp record. nu lasi in pula mea sa iti umble la masina ‘fitterii’ pulii mele de la halfords, ca asa iau foc oamenii pe strada. 3.am reconditionat cu c-tek baterie care a stat descarcata… Read more »
1 – Domne, de descărcat se descarcă – de acord. Dar 2 luni ține și bateria mașinii ălia – nu când e uzată, și a bateriei din UK – zic asta că le las pe amândouă uneori câte 2 luni. Cam ăsta e maximul. 2 – Băi, i-am găsit pe ăștia, dar nu scria pe site în cât timp livrează. Când căutam fitting la Halfords eram pe grabă și nu aveam atunci.Le-am recondiționat și eu pe-ale lui tata, dar după încarcare nu pierdeau curent gen 15% pe noapte. Cred că asta s-a scuturat, a pățit ea ceva – i-am făcut… Read more »