Rabla: Era o idee să închiriez. Una proastă

Rabla mea pe semne că voia să meargă la REMAT și mă enervasem aproape de peste poate să-i dau un șut, dar m-am răzgâdit repede. Probabil că și acuma e în service, că eu am scris articolul ăsta înainte s-o las.

Că de ce zic asta? Ziceam mai demult că am rămas fără aer condiționat.

Și-acuma ( când scriu eu, nu când citești tu) tot așa e.

Dar asta nu e tot. Înainte să se întâmple asta, înainte să ajung în România, am trimis-o în service, pentru revizie și niște alte aspecte, că sunt om cu plan și nu vreau să îmi petrec vacanța ducând și scoțând mașina din service. Aha, sigur.

Și i-au schimbat uleiul și filtrele, standard, i-au montat un cârlig de remocare, că voiam să-mi cumpăr o barcă cu periodoc și să merg la pește pe Olt, dar n-am mai avut timp ( prea multe drumuri la service) , i-au schimbat bara din față, că așa de multe ori am proptit-o ( nu tare) în diferite contexte că era timpul de una nouă, de la dezmembrări, normal. I-au schimbat plăcuțele pe spate și i-au rectificat discurile ca făcuseră șanțuri, ceva elemente de tren de rulare au trebuit schimbate, kitul de accesorii ( niste curele și piesăraie) și am cerut eu o deruginare și o vopsire pe sub ea. Totalul contează doar ca să înțelegeți niște matematici mai la final – vreo 6000 de lei, încă n-am plătit c-aștept după om să-mi trimită factură, cont, pula mea.

În fine, după ce am luat mașina am observat că s-a stricat mecanismul de rabatare la o oglindă; zic merge așa, vara asta. Pe urmă a crăpat aerul cum am zis. Înainte să ajung cu ea la service, m-am enervat că era cald, am trântit portbagajul și așa a rămas, că nu a mai mers încuietoarea. Zic, ia uite, băi, mașina asta a expirat cu totul acum.

În fine, o duc la reprezentanță, se uită oamenii și-mi spun că pula mea, mașină rară, piesele vin greu și costă mult 5000 de lei compresorul și 2500 uscatorul – adică 7500 de lei doar aerul și dura și mai bine de o săptămână. Prietenul meu cu service mi-a zis că mai bine să nu dau banii că o face el mai repede și mai ieftin ( probabil și-a mușcat limba pe urmă) . Din ce-am înțeles s-a stricat ambreiajul la fulia care angrenează compresorul și se poate schimba separat. Piesa e vreo 1000 de lei, a încercat să cumpere alta mai ieftină, dar n-a venit vreodată. Nu contează.

Ce contează e că o oglindă e 1300 de lei și inchizătoarea de portbagaj vreo 400, ieftin, dar era disponibilă poate în 40-50 de zile lucrătoare de la comandă. Oglinda au rezolvat-o mai simplu, cu înlocuirea unei roți dințate, de unde or fi găsit, închizătoarea am comandat eu una de pe ebay din Germania, dacă o fi bună, 160 de EUR – SH , normal, dar 4 zile nu-s 40 ș să vedem ce-o fi. Nu știu în momentul ăsta cât a costat maintenanța anul ăsta dar estimez că undeva între 8000 și 10,000 de lei. Impozitul costă 2300, asigurarea circa 1200. Deci undeva intre 11500 – 13500 de lei , deci undeva între 2400-2700 de euro. Dacă reparam aerul la reprezentață, mă uitam desigur undeva la 3800 de euro cost de întreținere anul ăsta. N-a fost mereu așa. Mașina din UK a costat 3200 de lire ( 3500 EUR ) adusă acasă. Și încă merge și nu am băgat 1000 de lire în ea în 3 ani și are kilometri mai mulți la bord, dar am făcut eu mai puțini.

Opțiuni. Păi cât am băgat mașina în service am sunat la Vâlcea la Autonom să-ntreb de o mașină cu cutie automată pentru a doua, sau a treia zi. Fugi bă, d-aici, manuala ce-are? N-are nimic, dar de aia are și tata, nu am nevoie să închiriez.

Pe urma am sunat în București că urma să duc mașina acolo, la vreo 3 firme. N-avem, domne, mașini deloc până în septembrie, ce visezi automate. Era jumătatea săptămânii nu weekend. Și da, în general dacă închiriezi e bine să faci ceva plan, dar când sun la început de august și-mi spui că până în septembrie, pula meaa. Acuma, nu că muream ( de altceva decât de cald și de nervi), că aveam rabla mea așa, am dus-o în București și urma s-o iau p-a lui frate-meu, iar aia e automată, dar zic să caut mai întâi alte soluții.

Am găsit până la urmă la două firme ( am mai sunat la 4) 2 mașini automate, deci aveam opțiuni. Una era cam la pretențiile mele așa, adică de mărimea alei mele, dar mai nouă, se înțelege, un Volvo XC90. Mi-a spus doamna că costa 260 de EUR pe zi și parcă 2000 de EURO depozit pe care nu-l puteam reduce cu ceva. I-am spus doamnei că apreciez dar e cam mare. Prețul. Și mi-am făcut calculul, eu sunt în România doar vara minim 6 săptămâni. Asta înseamnă 11,000 de euro pentru mașina asta – hai dă-o în pula mea. O fi mai ieftină la long term, dar cât de ieftină să fie. Nu-i bai, mai sunt și alte mașini.

A doua a fost un Volvo XC60 de la altă firmă . Ăla era 100 de euro pe zi , cu 900 de euro depozit parcă. Că e nouă, că are motor V6 – așa am și eu, chiar cu dispunere similară, per total mai mică de cât a mea, aș fi luat-o dar am înțeles de la frate-meu că-s cam fudul, dacă las rabla lui să ruginească și plătesc sute de euro aiurea. Atunci voiam să închiriez vreo 5 zile. Dar și cu asta iese vreo 4000 de euro pe vară. Dă-o în pula mea.

M-am gândit că o vând și cumpăr alta. Din păcate, un SUV de forma și condițiile alui meu, mai nou, de la care să nu mai aștept asemenea probleme, adică vărsta pe la 3 ani și până în 100,000 KM nu există sub 25,000 EUR. În teorie ar trebui să existe ceva de la Hyundai, că se vede că ăștia sunt buni rău, în practică eu nu am găsit. Sunt mai mici, mai cu interioare de Logan, cu motoare mai leșinate – găsești, da. Dar ceva ca lumea, în care să ma simt OK și sigur, nu prea.

Din ”fericire” lumea a început să vândă rablele ăstea puține câte erau în țară că expiră de tot.

Cred că ăstea sunt toate care au mai rămas, că mai apare câte una la dezmembrări daună totală. Deci și a mea tot pe la banii ăștia se învârte, dacă ar cumpăra-o cineva. Probabil că la 5-6000 o vând, că lumea cere cam mult, adică ei știu că rabla lor a fost scumpă dar, deh, nu e chiar Mercedes, în niciun fel.

Nu știu dacă are guvernul de gând să mărească impozitele și mai mult că pur și simplu îmi mai cumpăram una de piese, dau de rezervă. Că uite.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
18 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Alex
Alex
2 years ago

masina care nu e folosita (zilnic) … se strica

Are si hyundai-ul o varsta, saraca, ce sa faci.

Catalinx
Catalinx
2 years ago

Să-l repar.
Mașina din UK e asemenea. După 2 luni nepornită a luat-o la.prima cheie.

Stropic
Stropic
2 years ago

O solutie ar fi sa nu mai tii suv si sa iei o masina mai fiabila, chiar daca mai mica. Ia aceeasi marca cu ce cea din uk. 😀

Manowar
2 years ago

Eu nu ma pricep la masini, dar iti pot spune ca de la un punct incolo o masina tinde sa treaca de la “investitie” la “cheltuiala inutila cu dureri de cap bonus”.

Cum am zis, nu ma pricep, dar incepe sa sune ca si cum i-a cam sunat ceasul, din ce zici tu.

Manowar
2 years ago

Inteleg. Pai, eu nu sunt expert in asa ceva, deci nu mi-as permite sa-ti dau tie sfaturi. Si desi GLE arata a masina frumoasa (o cam bate gandul pe nevasta-mea; daca nu se potoleste, poate o sa aiba vantul colegi, lol), pot intelege treaba cu prioritatile. Ce zic eu e asa: cand o masina incepe sa coste mii de euro pe an, eu ma gandesc daca nu cumva risc sa-i dublez valoarea cu reparatiile – si daca e cazul, cam risca masina aia sa beleasca pula sau macar sa-si schimbe proprietarul. La tine e mai complicata situatia, ca discuti de… Read more »

Manowar
2 years ago

Da, eu ma gandeam la modul…daca e vorba sa dau 3000/an pe reparatii, in 5 ani ajung la 15k oricum, mai bine iau de acum una de 31k (si nu sunt ipocrit, cam asa am facut, desi la mine nu era vorba de reparatii, ca nevasta-mea nu se joaca; daca e, ii da dauna totala).

Dar plm, daca nu sunt optiuni mai bune…aia e.

0040
0040
2 years ago

Sh, In gama 12-15k, cu cutie automata si balena gasesti Renault Espace Energy, modelele alea de dupa 2016. La Renault gasesti piese mai usor in caz de ceva mai tarziu.

0040
0040
2 years ago
speedy.gonzales
speedy.gonzales
2 years ago

sa stii ca are dreptate manowar cu schimbatul masinii: de la un anumit moment incolo o masina veche te costa prea mult sa o intretii. deja cam dupa 10-12 ani o masina incepe sa pape bani multi. stiu ca am si eu o asemenea coaja: dupa ce masina a trecut de 10 ani vechime a inceput sa aiba probleme cu gramada si am tot bagat bani in piese (manopera o mai fac eu ca ma pasioneaza). dar ptr mine masina aia e un fel de experiment, adica ceva de genul “Ce mai pica azi?!” ca mai am langa ea o… Read more »

Stropic
Stropic
2 years ago

Stii zicala aia si cu sufletul in rai? :)))

Inca esti in situatia ideala, in care o duc altii pt tine in service si tu doar achiti factura, ca daca trebuia sa te plimbi tu in alea 6 saptamani asa din mecanic in mecanic, nici nu mai era o dilema, luai alta direct. Asa da, probabil mai merita niste ani.

Maniaxro
Maniaxro
2 years ago

Eu unul vad doua alternative din ce ai scris tu: 1. Cumperi inca una la fel, inclusiv culoare. Rămâne neînmatriculată pt. CA costuri. Ai piese de rezerva oricând la îndemână și in extremis ai luat numerele de pe cea inmatriculata și le-ai băgat pe aialaltă pentru câteva zile cât durează serviciul. In perioadele moarte le poți face pe ambele funcționale ca sa ai redundanta, dacă se justifică $$$. Eu nu am auzit și nici nu am fost verificat la serii de către RAR când m-au oprit pe drum, zic eu că riscurile sunt minime. 1.1 Ai putea sa iei una… Read more »