Ar trebui sa incep asa: E , sa zicem , putin interesant ca cu Mondeo 1.8i 125 cai ( un motor nu foarte puternic, daca te raportezi la capacitatea cilindrica) poti sa atingi viteze de >200kmh. N-am incercat pentru ca problema cu el e cand incepi sa pui frane la viteze d-astea. Frana tine binisor ( am incercat eu pe la 160kmh), doar de primele 3-4 ori :). Dupa care , mai tine cand se raceste .
Printre alte defecte de design ale masinii astia, pe care le-am tot experimentat , se numara si mecanismul de la frana de mana. Nu intru in chestii tehnice , sunt detalii pe club Ford. Asa se face ca si etrierii mei din spate sunt ruginiti si frana de mana nu mai mergea de … nu tin minte sa fi mers vreodata ok de cand am cumparat masina. Acum am schimbat placutele pe spate ( dimpreuna cu toate telescoapele si arcurile) , iar frana de mana tinea tun. Si voiam sa ma bucur de noul setup. Doar ca etrierul dreapta nu se deblocheaza atunci cand eliberez frana de mana , pentru ca rugina. Stiam ca nu trebuie sa trag frana de mana si totusi am oprit in panta si nu voiam sa opresc si motorul ( adica aerul conditionat). La plecare am zis ca trebuie sa se deblocheze el in mers , dar dupa vreo 4 km pe dealuri ( mai mult urcat) iesea fum spre flacari din roata .
Cu alte cuvinte , imi tine acum frana de mana cat pentru toti cei 3 ani si jumatate de nefunctionare. In general, mi se pare cool sa mergi cu fum si flacari dupa tine ca-n ghost raider , chiar daca mai putin atunci cand esti cu nevasta si copilu’ . Doar ca sunt doua probleme.
1. Daca mergi mult cu o roata incinsa , curge vaselina, uleiul din rulment si asta se gripeaza-> rezulta alti bani alta distractie + riscul de a ramane in camp.
2.Franele . Ai crede ca daca mergi cu o roata infranata ai frane beton , nu ? Nu! Roata incinsa fierbe lichidul de frana in conducte, care se vaporizeaza. Aerul nu e ca lichidul,ci este comprimabil. Prin urmare cand apesi frana lichidul nu mai impinge placutele de frana pe discuri , ci comprima doar bulele de aer create. Saracia asta de masina are doua circuite de frana , dar ca sa intre al doilea circuit trebuie sa apesi pana in iad . Iar atunci cand intra e absolut necontrolabil,
Asa ca go figure : Oprit masina , zbang-zbang cu cheia de roti in etrier sa se deblocheze. Reusit aproape total, dupa 3-4 opriri, timp in care aveam frane la a doua pedala. Am simtit o adiere de Dacia 1310 pentru vreo juma’ de ora. Multumiri si respecte eterne inginerilor proiectanti de la Ford. Saraciile alea de etrieri costa vreo 700 – 1000 de lei bucata.In termeni absoluti nu e nici mult nici putin, daca ar fi durabili. . Relativ la o masina a carei valoare de piata e undeva in jurul a 1000 EUR , reprezinta aproape jumatate din valoare. Alti bani alta distactie :).
De mentionat ca machineta are venerabila varsta de 13 ani, dar totusi, in >100 de ani nenii astia n-au fost in stare sa rezolve onorabil doua lucruri de baza , frane si alimentarea cu combustibil.