Scoal’, că bagă pâine la Rodica – ediția de București

În liceu locuiam la mătușă-mea pe perioada școlii , la etajul 1 al unui bloc, iar la parter era un magazin alimentar condus de o doamnă pe nume Rodica. O știam după voce că vorbea tare și se auzea în casă, altfel mi-o amintesc foarte-foarte vag.

Dar nu asta vreau să spun, ci că avea văru-meu niște glume de șantier și când venea de pe unde venea noaptea târziu, sau dimineața, mă trezea cu replica din titlu.

Pâinea venea la Rodica foarte de dimineață în anii ăia ( în jur de 2000) , undeva pe la 5:30 și uneori prin somn auzeam camionul de pâine cum venea, descărca, cum vorbea nenea ăla cu Rodica, dacă era vară și era fereastra deschisă simțeam și miros de pâine proaspătă.

Pâinea venea la ora aia că multă lume din blocul acela de proletari lucra pe Platforma Govora, la Oltchim, UZUC, la ”sodă” ( Uzinele Sodice Govora ) – toate astea sunt niște relicve de boșorogi acum , nu mai există sub aceeași formă decât CET Govora acum; la toate se lucra în schimburi prin rotație, iar cei care erau schimbul 1 plecau în jur de 6:15 către Govora cu microbuze, autobuze. Și destul de des își cumpărau pâine proaspătă, unii și altceva de mâncare , dacă nu gătiseră de acasă, ca să aibă ”de pachet”.

Asta era scena mâncării din filmul vieții de navetist proletar de pe vremea aia – anume vremea în care cantinele unităților de producție ( în comunism lumea lua prânzul la cantina unității ) dispăruseră și fiecare se gospodăreau. Viața în bloc începea de vreme și dacă nu dormeai chiaun te cam lua pe sus.

De ce zic eu asta cu legătură la București? Că în București se gândesc ( vă gândiți, ăia care locuiți acoloșa), că ar fi bine ca aprovizionarea să se facă noaptea, ca să nu mai fie traficul mare ziua prin oraș.

Unii credeți că e bine să circule dubele noaptea, alții credeți că-i rău.

În București e trafic mai tot timpul în timpul zilei, dar cel mai rău este dimineața și seara când lumea pleacă la muncă, la școală , la ce treabă au ei.

Lumea vede din trafic doar aglomerația și eventual poluarea.

Ar mai fi și componenta de zgomot.

Ultima perioadă de vreo 7 ani până în 2019 am locuit-o în București la un bulevard cu 3 benzi pe sens și linie de tramvai pe mijloc. A fost cu bună știință ( ăștia erau banii ) și a venit și cu avantaje și cu dezavantaje. Apusuri frumoase, trezirea devreme.

A fost blocul izolat, eu mi-am montan în 2012 cele mai bune termopane pe care mi le permiteam atunci , dublu termopan și la balcon și la zidul de după el, dar două dormitoare nu aveau balcon , iar pe cel care avea îl foloseam ca birou, nu mai știu de ce, cred că era mai mic, sau poate de proști, așa am decis atunci.

Cert e că undeva în jurul orei 5 dimineața trecea primul tramvai pe care îl auzeam pe șine prin termopane și peretele gros al blocului, dar îl și simțeam, nu era ca și când dormeam pe șine, dar orișicât, vibrațiile se transmiteau până în structura blocului de beton. După care începeau autobuze, dar ălea erau amortizate, iar de la 7:00 era trafic căcălău – și unii ați putea întreba ”dar tu CÂT PULA MEA VREI, MĂ, SĂ DORMI, LEPRO?” . Cât mai târziu, că destul de mult nu mergeam la birou, avea cine duce copiii la școală, ăstea.

Eh, aprovizionarea noaptea o să se facă , după părerea mea un pic altfel decât își imaginează lumea. Este improbabil ca să se facă aprovizionari cu aceeași frecvență pe tot parcursul nopții că nu stă nimeni degeaba până în creierii nopții să aștepte marfa.

Dacă aprovizionarea se poate face doar între 22:00 și 6:00 lucrurile vor fi calculate ca la ora 22:00 fix ă înceapă prima descărcare și la 6:00 fix să se termine ultima – evident că nu se va întâmpla chiar așa , dar în teorie.

Iar aprovizionările se vor grupa în vecinătatea orelor 22:00 și 6:00. La ora 6:00 să zicem că va pleca duba, sau camionul de la ultimul magazin, înapoi către centrul logistic, sau unde se duc dubele când dorm.

Asta înseamnă că orele de vârf de dimineață vor începe cam de la 5:00 AM , până la 10:30, cum e acum. Iar dacă va fi mai mult loc de mașini vor apărea și mașinile în trafic, n-aveți griji.

Iar seara va fi un alt rush hour undeva în jurul orelor 23:00.

Cum era aia , București orașul care nu doarme niciodată, mă rog, între orele 1:00 și 4:30 probabil că o să doarmă.

Eu , în mintea mea, mă gândeam până să plec din București, că următorul pas normal ar fi să cumpărăm un apartament sau casă mai vârâte pe vreo străduță , poate ca să nu mai aud tramvaiul la 5:00 dimineața și să pot deschide și eu fereastra să aerisesc, sau poate să dorm cu ea deschisă?

Evident că Bucureștenii au un plan mai bun. Decât să facă oarece continență la trafi și poluare de toate felurile, mai bine le extind pe o perioadă mai mare de timp, ca să scadă maximele. Este și asta o abordare.

5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments