Drumuri englezești – adică se circulă pe partea aia, dar nu numai. Drumurile sunt înguste și virajate, să mergi încet. De aia circulă cu un anume soi de mașini. Și scutere, multe scutere.
Balinezii sunt și mici dar nu numai ăla e motivul. Sunt mici de au loc și 4 pe scuter sau motoretă, am văzut copil ținut între coarne de tac-său, apoi copil ținut în brațe de mă-sa. Un părinte și doi copii e o scenă destul de comună.
Nu prea vezi misoginism, conduc și bărbați și femei, cel puțin scutere, fac din mijlocul de transport unealtă, nu templu, nu prelungire a pulii, nu cine ți-a dat, bă, permis.
Legat de care, ca să conduci acolo, nu merge cu permis local european. N-ai voie. Îți trebuie permis auto internațional, obținut de la organismul acreditat în țara ta. În Romania e ACR, o organizație de șpăgari, pe care nu-i poți ocoli. Dacă nu, există o metodă să obții un permis local ( nu sugerez să îi folosiți pe ăștia, explică cum), inclusiv pentru turiști. Eu am preferat să folosesc taxi.
Asta nu înseamnă că toată lumea care conduce acolo, au permis internațional. Eu nu vă sfătuiesc s-o faceți, dar degeaba vă sfătuiesc eu, că e plin de oameni care conduc fără. Dacă nu ai permisul la tine, amenda e 16 Euro. Dacă nu deții permis indonezian sau internațional, amenda e 66 de euro. Atenție că la ambele se poate aplica și o lună de pârnaie. Ca să nu se aplice, trebuie să fii cooperant, să plătești amenda, sau mai e o posibilitate pe care n-o sugerez, să dai șpagă, da sunt genul ăla de ”înțelegători” și poliția lor. Atenție, că nu sunt înțelegători la orice. Dacă te pune dracu să furi ceva ( zic așa, cred că românii nu mai fură, nuuu?) te bat localnicii de te caci pe tine ( așa cum și meriți) și după aia te dau pe mâna poliției, ca să te rezolve și ăia o tură. În Bali, nu se fură, cred că am mai zis.
Așa , înapoi cu permisul și condusul. Sunt reguli de circulație, sunt două principale.
- Să nu te enervezi
- Să ai respect față de ceilalți
La cât de puține semafoare au, te-ai aștepta să fie tot traficul un meleu de rugby și să se bată și să se tragă toți de păr. Nu am văzut vreun accident cât am fost acolo, nu zic că n-ar fi, dar zic așa, spre deosebire de Cairo, de exemplu.
Acolo nu ai prioritate, ci DAI. Regula no#1 a respectului, dacă s-ar circula așa oriunde, n-ai nevoie de semne.
Altfel, da, au și ei oamenii lor care conduc și se uită pe telefon, unii conduc scutere și se uită pe telefon, nu-s sfinți, e doar uimitor, că se conduce totuși, cât de cât organizat.
Cred că secretul e drumuri înguste cu o bandă pe sens.